Inskolning dag 1

Dagen började med att väckarklockan ringde kl 7.30 efter en lite stökig natt. Birgit som behövde gå ut mitt i natten, Ludde som trots att han sov snurrade runt en massa i sängen (vi samsover) och jag som inte kunde somna om. Så himla typiskt.

Det sköna var att jag kunde gå upp och göra iordning både mig själv och frukosten medan Ludvig sov vidare. Klockan 8 väckte jag honom och vid 8.40 gick vi hemifrån – väldigt peppade (jag iallafall).

Bild 2013-09-02 kl. 08.30 #2

När vi kom dit var alla ute och jag insåg att vi inte direkt var rätt klädda då alla andra hade galonbrallor och regnställ. Eftersom vi bara skulle vara där i 3 timmar tänkte jag att vi kunde strunta i sånt, men Ludvig såg absolut lite malplacerad ut. Imorgon blir det överdragsbrallor!

I Ludvigs grupp är det två tjejer som är födda 2012, resten är födda 2011 och 2010. De större barnen gick iväg en sväng medan de mindre lekte på den stora gården. Ludde fick leka i sandlåda, åka rutschkana, sparka boll, åka bobby car mm.

Vid 10 käkade dom förmiddagsmellis utomhus vilket bestod av knäckemackor och vid 11 gick vi in och förberedde för lunch. Av med utekläderna, byta blöja och tvätta händerna. Lite lek fanns det också tid för innan lunchen serverades som dom åt vid små bord med designerade platser. Skogsigelkotten är ett Ur och Skur dagis, men dom är ju även inomhus en del och äter tex lunchen inomhus.

Efter lunchen var det dags för dom små barnen att sova i sina vagnar, och för oss var det tid att gå hem. Ludvig somnade nästan direkt när jag satte honom i vagnen och gick hemåt. Dessvärre vaknade han gråtandes efter bara 45 minuter, så jag vet inte riktigt vad som hände. Nu ligger vi på soffan och kollar på Stadens Hjältar och myser. Bäst vore ju om han somnade en stund till för annars vet jag inte hur han ska klara resten av dagen.

Vi ger iallafall högsta betyg på första dagen. Mycket lek, umgänge med andra barn, supermysiga fröknar, god lunch (bulgur med köttgryta) och fint väder. För mig var det dessvärre ganska jobbigt med foglossningen och jag är glad att Linus kommer köra inskolningen onsdag, torsdag och fredag.

Vårt fina dagis, jag känner redan att vi kommer trivas så fantastiskt bra!

Vi fick denna listan som jag tyckte var lite händig. Kanske någon annan kan dra nytta av den.

Det här behöver ditt barn ha på förskolan:
I plastkorgen på barnets plats:
Här lägger barnet sina vantar, mössa, sockor de har på sig, när de går in.
Här kan ni lägga extra mössa, vantar och sockor. Behöver barnet ha gosedjur eller liknande på förskolan kan det läggas i korgen.
I den blå lådan ovanför barnets plats:
Här läggs barnets extrakläder, tex. tre ombyten av byxor, tröjor, underkläder och strumpor.
På barnets krok:
Här hänger barnet sina ytterkläder när de kommer in. Regnkläder och gummistövlar bör alltid finnas på förskolan. Extra overall är bra att ha på vintern.
Om barnet sover på förskolan:
Sovkläder i påse ( ej i plast): fleece eller ullställ, vantar, sockor och mössa. I vagnen: Isolerande underlag/fäll, åkpåse/sovsäck, myggnät, filt och kudde.
Vid Skogsutflykter:
Behöver barnet ha en lätt, lagom stor ryggsäck med rem över bröstet.
I ryggsäcken bör finnas: sittunderlag, liten termos för varm dryck, liten flaska för kall dryck, matlåda för lunch eller fika (de yngsta barnen har inte lunch med sig).
OBS! Märk kläder och skor så hittar de lättare tillbaka till er!

5 thoughts on “Inskolning dag 1

  1. Galonbyxor är bästa dagisplagget, ta en stoor storlek så de för plats med kläder under o så skyddar de bättre om de är stora så man kan korta hängslena så de når upp i armhålorna 😀 vid kallt o lortigt väder, ofta våren brukar de ha galonisar över vinteroverallen för att skydda den 👍 jag har pop skalbyyxor oxå men de brukar han inte få ha på dagis för de blir förstörda då. Lycka till med inskolningen, kommer bli kanoon för Ludde att få göra av med lite energi på dagis 😀

    1. Men åhhhh varför läste jag inte detta för en timme sen? Köpte galonisar som jag tänkte var på gränsen för små men tänkte att han skulle vara orörlig annars. Och att köpa strlk 92 kändes så himla stort. Jaja, bara att åka och byta! 😀
      Tack för tipsen!

  2. Det är så himla gulligt när de börjar på dagis. Min lilla tös är SÅÅÅÅ stolt när hon bär in sin ryggsäck själv på dagisgården varje morgon. 🙂 (hon går sin fjärde vecka så hon är ju fett rutinerad nu ;P)

    1. Hehe som dom andra två ”nya” kidsen på Luddes dagis. Kan redan rutinerna utan och innan! 🙂 Ryggsäckspremiär på torsdag när det är skogsutflykt!

Kommentera gärna!

