Att skaffa en au-pair

Ett ämne som jag inte tagit upp nästan alls, men som tagit mycket av min tid och energi är just om att skaffa en au-pair. Bara tanken på att jag kommer ha en extra hjälpande hand här hemma om knappt två månader får mig att slappna av. Kanske finns någon annan därute som denna lösning skulle rädda livspusslet för, och därför tänkte jag nu berätta hur vi gått tillväga. Självklart ska ni ju inte lita blint på det jag skriver (kanske missar jag något) och man måste ju göra sin egen research, men ni får ett hum om hur det går tillväga.

Varför skaffar vi Au-pair?
Eftersom pappan i hemmet bor största delen i Italien så kändes det orimligt att jag skulle ta hand om en knappt två åring, nyfödd bebis, hundar, hem och företag själv. Vi har ingen annan som kan hjälpa till regelbundet, och därför kändes en au-pair som bästa alternativet.

Hur hittade vi vår Au-pair?
Vi hade massa idéer om vart vi skulle leta och sökte på flera olika hemsidor (googla au-pair så hittar ni massa), men i slutändan valde vi helt annorlunda. Vi var ju på Koh Chang i vintras, och de flesta som jobbar där kommer från Kambodja och vi föll verkligen pladask för hur vänliga, lättsamma och trevliga de var och hur kärleksfulla de var mot Ludvig. Därför kändes det som om det skulle vara perfekt med en Au-pair från Kambodja.

Jag mejlade en kille som jobbade som servitör på hotellet och som vi blivit facebook vänner med och frågade honom om han trodde det skulle vara intressant för någon från hans land att komma till Sverige och jobba samt ta del av vår kultur. Direkt berättade han om hans svägerska som var 25 år, hade jobbat 4 år i Malaysia som barnflicka, och nu stod utan jobb. Han skickade några bilder och direkt kände jag att hon såg så varm ut. Och på den vägen är det!

Vad erbjuder vi, vad får vi i retur?
Enligt lag ska man erbjuda kost och logi, svenska kurs samt 3500 kr i månaden. I retur ska au-pairen jobba 25 timmar i veckan och det kan inkludera barnpassning, matlagning och städning. I vårt fall även hundrastning. Eftersom vi har valt en au-pair från ett fattigare land står vi även för visum/arbetstillstånd kostnader, flygbiljett samt extra kostnader som uppstått i o m resa till ambassad etc men detta är inget man behöver göra.

Hur gör man, vad krävs?
Väljer man en au-pair från EU så är det mycket lättare då man inte behöver ansöka om varken visum eller arbetstillstånd. Men nu ville vi inte göra det enkelt för oss. 🙂 Vår au-pair har inte tillgång till internet, så vi gjorde ansökan åt henne på Migrationsverkets hemsida. Vad vi behövde var en kopia av hennes pass, ett brev från henne med en förklaring varför hon vill komma till Sverige och jobba som au-pair, ett arbetserbjudande from oss samt intagningsbevis från skola (vi valde Folkuniversitetet). Plus 1000 kr vilket man kunde betala med kreditkort.

Bara en vecka tog det för oss att få svar vilket jag tyckte var imponerande. I svaret stod det att hon behövde åka snarast till närmaste ambassad. Dessvärre hanterar ambassaden i Phnom Penh inte visum och hon var tvungen att resa hela vägen till Bangkok bara för att lämna fingeravtryck och sånt. Men när arbetstillståndet är klart kan hon hämta det på ambassaden i Phnom Penh. Flygbiljetten är redan köpt så egentligen väntar vi ju bara på att det ska bli första november!

Är det något ni undrar över så är det bara att fråga! Bilden här nedanför är på vår blivande Au-pairs svåger (och Ludvig) som har varit helt oumbärlig under hela processen och varit vår ständiga kontakt. Han åkte tom till Bangkok för att vara hjälpa till och vara följeslagare. Vi är så tacksamma!

15 thoughts on “Att skaffa en au-pair

    1. Japp! Jag blir av med mitt syrum men kommer göra en hörna åt mig i allrummet där uppe som aldrig används ändå. Typ som min mamma har det i Båstad. 🙂

  1. Jag är ju inte på jakt efter en au pair, men väldigt intressant att läsa! Och skönt att allt har funkat så bra med att hitta någon!
    Jag vet dock inte om jag hade klarat att ha någon boende hemma hos oss, tanken på att man aldrig är själv liksom. Hur känner du inför det? Hur länge ska hon vara hos er?

    Låter väldigt spännande så lycka till med allt! 🙂
    Kram!

    1. Kul att det kan vara av intresse! Tror fler och fler kommer välja detta alternativet då många har problem med att få ihop livspusslet. Men jag förstår vad du menar, ska nog göra ett inlägg om hur jag tänker angående ha någon som bor här. Hon ska vara här ett år vilket är max.
      Kram

  2. Hej Anna, jag kontaktar dig om ett par månader och hör hur det går om jag får!? Jag börjar mitt letande nu efter en au pair till London och din kommande kanske har några fler förslag från Kambodja? Vi har inte riktigt bestämt oss ännu om vi vill börja med en engelsktalande eller svensk au pair då vår dotter bara är 4 månader men tack för inslaget!

  3. Hej

    Imponerande och trevligt! Vad har det kostat er? Med alla biljetter och resor? Till Ambasaden m.m.
    Har hon fått visum på 12 mån direkt?

    1. Hej! Vi har inte riktigt räknat på det, men inte så hemskt mycket. Vi skickade 300 dollar till henne för att bekosta diverse resor (till Phnom Penh och Bangkok), men detta är ju inget som behövs. Hennes svåger som vi har email kontakt med sa till och med att det var för mycket! Men kändes bra. Sen kostade visumet 1000 kr och flygresan (enkel) kostade 2500 kr. Kursen på folkuniversitetet tror jag kostade 2500 kr. Hon fick utan problem visum för ett år, och vi tror chansen är stor att hon kommer vilja stanna i Sverige efteråt med ny familj och i så fall kan vi ju hjälpa henne hitta någon.
      Lycka till!

  4. Hej igen. Hoppas du kan hjälpa till med ett steg till. 🙂

    Har Ni fått vanlig eller Schengen visa?
    Hur löser du det med sjukförsäkringen?

    Mvh Adam Lundin

Kommentera gärna!

