Att skaffa en au-pair – en uppdatering

Nu är det en och en halv vecka sedan vår au-pair från Kambodja landade på Arlanda och flyttade in till oss, och jag vet att många undrar hur det går. Det har varit minst sagt omtumlande för oss alla, och jag har inte riktigt vetat hur jag ska förhålla mig till vad jag kan skriva på bloggen. Det är ju en person vi pratar om, men samtidigt så kommer jag ju aldrig lägga ut vare sig hennes namn eller bild på henne. Men jag ska försöka ge en uppdatering som håller sig på en ok nivå.

Det har absolut varit både positivt och negativt och vi fortsätter att utvärdera för- och nackdelarna för att komma fram till hur vi ska gå vidare på bästa sätt. På något sätt så är det som att alla negativa aspekter också har en positiv sida, och tvärtom.

En stor besvikelse har varit att hon inte lagar mat. Hon hjälper gärna till med vad man än ber henne om (hacka lök, skala räkor etc), men hon säger att hon inte kan laga mat. Vi hade ju hoppats på att få testa ny och spännande mat, och åkte till och med till en asiatisk mataffär för att handla ingredienser som hon skulle känna igen, men nej. Visst kan hon lära sig att steka falukorv och koka makaroner, men det känns ju inte som det var det vi eftersökte.

Det positiva med detta är dock att min matlagningslust har blivit starkare och jag roar mig gärna av att planera måltider. För när man bara kan fokusera på själva matlagningen och sedan ha en assistent som gör tråkjobbet samt alltid städar upp efter en, är det ju så mycket roligare!

Vad som överraskat oss mest positivt är att hon tar hand om hushållet och fixar och städar hela tiden. Man hinner knappt äta frukost innan hon har bäddat våra sängar och plockat upp kläder etc. Vi har förklarat för henne att hon bara ska jobba 25 timmar i veckan, men hon säger att hon skulle bli så uttråkad och vill ha något att göra hela tiden. Om man inte ber henne göra något så kan hon till exempel på eget initiativ riva ut allt innehåll i köksskåpen och organisera om allt.

Det negativa med detta är ju att hon a.l.l.t.i.d är där. Hon är helt ointresserad av att träffa andra i samma sits och är liksom här för att jobba. Det är en vanesak att hela tiden ha någon som smyger omkring. Speciellt för mig som är så van vid att vara för mig själv och inte är värst intresserad av att prata om ingenting. Men vad som är jätteskönt är att hon går och lägger sig supertidigt, ofta redan innan Ludvig, så kvällarna har vi för oss själva.

En annan sak som jag har svårt för är hennes attityd och det ständiga påpekan om att det är kallt och mörkt. Jag förstår ju att det är en extrem omställning för henne, men vi var väldigt tydliga innan angående vårt svenska klimat, just för att hon skulle veta vad hon gav sig in på. Fast som sagt, det är ju en omställning så förhoppningsvis kommer detta bli bättre.

Ludvig tycker att det är kul att hon är här, och vill gärna tvinga henne att leka med till exempel brio tågen. Jag har dock ett ganska stort behov av att vara den som är där för Ludvig när han inte är på förskolan, och därför tar jag hand om alla vardagsbestyr som att klä på sig, äta, bada, lägga etc. Däremot var det toppen tex i helgen när jag behövde åka på ett par ärenden och kunna lämna honom med henne. Vår förhoppning är ju att när det är dags för bebisen att komma ska vi vara så pass trygga med vår au-pair att vi ska kunna lämna Ludvig i ett par dagar med henne. Men vi får väl se!

Är det något specifikt ni undrar över får ni gärna ställa frågor så ska jag svara så gott jag kan!

IMG_2227
Att enkelt kunna spontanbaka på kvällskvisten är ett absolut plus!

8 thoughts on “Att skaffa en au-pair – en uppdatering

  1. Bra att även positiva saker händer. Min son är i samma sits. Att anlita en Au Pair. Dock först fom Juni nästa år. Jag själv började läsa en del om just Au Pair. Speciellt från Asien. Det verkar finnas en nämnare. Alla förstagångs Au Pairs därifrån behöver acklimatisera sig. Oftast under 3-4 veckor. Det är värre med tjejer/killar från west… Dessa kan vara jobbiga, kräva ny värdfamilj.
    Om din flicka vill arbeta så,, var glad!
    Jag har ett par frågor.
    1. har hon fått tillgång till egen dator eller smartphone? Så att hon kan i lugn och ro kontakta famijen?
    2. Hur ordnade du sjukförsäkringen? Via privat försäkring eller FK?
    Många söker tydligen personnummer på Skatteverket och får svenskt id och FK.

    Och lycka till!

    Adam

    1. Kul att du samlar info till din son! 🙂

      Visst ska man räkna med en tid för acklimatisering. Och det har redan blivit så himla mycket bättre. Det blev inte som vi tänkt oss, men absolut inte sämre!

      1. Japp, hon har ”fått” egen dator och telefon med kontantkort. Telefonen har vi dock sagt att den är för att vi ska kunna kontakta henne när hon är själv med Ludvig och tvärtom. Så ringer hon mycket får hon lägga till pengar själv. Men hon skypar mycket så det är bra!
      2. Svar, vi gjorde inte det… Vi ringde alla försäkringsbolag samt migrationsverket och ingen visste hur man skulle göra, så vi valde att ”bite the bullet” om något skulle ske. Detta var ju inget som krävdes för att man skulle få arbetstillstånd. Om ni lär er något annat får du gärna berätta!

  2. Vad kul att du skrev lite om detta för jag har varit SÅÅ nyfiken 😉 och jag tror att det mesta negativa kommer lägga sig med tiden när ni landat mer. Det är ju en jättestor omställning för er allihop! Lite avundsjuk blir jag allt 😉 men vi har sagt att vi vill ha ett lite större hus först så personen kan ” försvinna” lite ibland även om hen är i huset. Jag skulle nog också ha svårt för att alltid ha någon där!

    1. Som sagt, det är en vanesak! Sen är det nog en stor skillnad om man tex har en svensk au-pair, för de kommer ju hitta en massa vänner och hitta på saker och inte alltid vara hemma. Men du, det blir bara bättre och bättre och nu lyfter jag knappt ett finger här hemma (förutom matlagningen då). Så sjukt skönt!

  3. Vad kul att få höra lite om detta. Har varit nyfiken på hur det går för er. 🙂
    Hoppas att det negativa vänder när hon fått acklimatisera sig lite.
    Jag tror aldrig jag skulle klara att ha någon boende hemma hos oss, haha.

    1. Nej det är en stor omställning för mig att alltid ha någon i hälarna! Men man vänjer sig snabbt, och vad som är skönt är att på kvällarna efter middagen försvinner hon alltid in på sitt rum så man kan slappa själv på soffan. 🙂

  4. Intressant att läsa! Jag är lite nyfiken på vilken roll er au-pair ska ha, alltså vad som ingår i hennes arbetsuppgifter och om ni kom överens om det innan eller mer tänkte att det får visa sig med tiden?

    1. Såhär hade vi skrivit till henne innan hon kom hit:
      25 timmar i veckan
      Laga mat några kvällar i veckan
      Städa 2 ggr i veckan
      Rasta hundarna minst en gång om dagen
      Umgås med Ludvig och ibland kortare passning

      Det här gör hon:
      ??? timmar i veckan? Många fler än 25 iallafall!
      Lagar ingen mat själv men hjälper gärna till i köket
      Städar 7 dagar i veckan
      Rastar hundarna 1 gång om dagen (fler om man ber henne)
      Hänger med Ludvig precis som vi tänkt.

      Så skillnaden är att hon jobbar mycket mer än vi ”vill” att hon ska göra, men hon säger att hon blir uttråkad om hon inte har något att göra. Vi får se hur det blir när bebisen kommer. 🙂

Kommentera gärna!

