Gravidvecka 37 (36+6)

Ja då har man tagit sig igenom hela gravidveckan 37! Detta innebär alltså att jag går in i 38 imorgon och räknas som fullgången. Yikes. Det har liksom inte registrerats i min hjärna att vi är så nära nu. Jag måste säga att jag har haft en väldigt bra graviditet denna gång. Största anledningen att denna var bättre (för trots allt, väldigt lik min förra), är att jag inte har oroat mig som jag gjorde sist. Enligt barnmorska mfl SKA man ju inte ha sammandragningar 100 gånger om dagen från vecka 13, men tydligen är det så det är för mig, och jag har nu två fullgångna graviditeter att stoltsera med.

Jag känner mig inte särskilt otymplig och kulan på magen är bara mysig. Filippa rör sig inte lika hysteriskt mycket längre utan buffar och sträcker bara på sig lite då och då vilket är skönt. Jag vet inte direkt om magen sjunkit särskilt mycket, men tack vare att min förkylning är mycket bättre så känner jag inte samma problem med att andas.

Om jag ska nämna det negativa med denna graviditeten så är det främst 3 saker som sticker ut. Först så hade jag väldigt ont i ryggen kring vecka 23 och när man har det som jobbigast så tror man ju inte det ska bli bättre. Men tack vare att jag justerade hur jag gick, (med svanskotan indragen som en ballerina) så försvann problemen helt. Så skönt!

Andra negativa har varit mitt humör… Kanske det framgår här på bloggen, kanske inte, men jag har haft stora humörsvängningar och varit väldigt frustrerad över att inte få den förståelse som jag önskat här hemma. Jag tror det är omöjligt som man att förstå vilka hjärnspöken hormonerna kan skapa.

Och det tredje har varit sömnen, men inte att graviditeten egentligen stört mig nämnvärt, utan därför att Ludvig fortfarande har nätter då han vaknar en gång i halvtimmen och förstås väcker mig. Jag har märkt att det är svårare att somna om nu än vad det normalt är och så var det där med tålamodet som kanske inte alltid har legat på topp.

Men i det stora hela har allting varit bra! Jag älskar min kula på magen och blir ledsen av att tänka på att den snart kommer vara borta. Vi får väl se hur det är att vara tvåbarnsföräldrar, men att gå igenom en till graviditet är inget jag drar mig för! Dock fyllde jag ju 37 igår och har väl inte all tid i världen även om jag uppenbarligen är väldigt fertil fortfarande. Det finns ju trots allt 7 barn med 50% Anna i världen (5 genom äggdonation, 1 son och 1 dotter i magen)!

gravidvecka 37gravidvecka 37

Och här skymtar ni mina fina pyjamasbyxor som jag fick av mamma i födelsedagspresent. Jag älskar verkligen denna typ av PJ’s och så fort jag kommer innanför dörren är hemma så är det av med jeans och på med dessa eller liknande. Förra förlossningen hade jag på mig ett annat par jag fått av mamma och jag skulle säga att det är stor chans att dessa kommer vara med på kommande förlossning! Så sköna! Från Lindex är de om någon undrade.

3 thoughts on “Gravidvecka 37 (36+6)

  1. Helt fantastiskt att du även ger de som inte kan få barn på egen hand en chans att bli föräldrar! Jag har själv genomgått ivf behandling och det är inte lätt för oss kvinnor att få ut våra ägg. Stor cred till alla de som genomgår detta för någon annans lycka! Lycka till med bebis 🙂

    1. Tack för dina fina ord! För mig har det varit en fantastisk upplevelse varje gång (4 ggr, en gång blev tvillingar) och vad som gör det extra kul för mig är att jag blivit vän med den senaste familjen och hälsar på dom vartannat år iallafall.
      Vet inte vad din story är, men hoppas du har/får framgång med ivf!

Kommentera gärna!

