Tvåbarnsläggning – en omöjlighet?

Ibland kan man ju fasa för hur något ska bli och vara beredd på det värsta, men så har man oroat sig i onödan. Om läggningen igår är en indikation på hur det kommer vara nu framöver kan jag säga att så här illa hade jag inte ens kunnat tänka mig att det skulle bli.

Jag la Ludde vid 19.30 och han somnade ganska snabbt (vi ligger alltid bredvid och väntar tills han somnat). ”-Skönt!”, tänkte jag. Planerade att vänta ut Filippas nästa amning och sen gå och lägga oss direkt efter för att maximera sovtimmarna.

Hon ammar vid 20.30 och efteråt springer jag upp och förbereder för läggdags. Då vaknar Ludvig. Försöker få honom att somna om, men nej. Ligger länge bredvid honom och han somnar tillslut, bara för att vakna till så fort jag rör på mig. Han är nu fullt medveten om att jag kommer lämna honom och är på sin vakt.

Så jag ger upp och säger, visst, du får sova inne hos mamma. Men nej, det var inte ett accepterat alternativ heller. Gav honom en till flaska välling och han fick sitta framför teven ett tag med mormor. Sen nya läggningsförsök varvat med amning och bajsbyten. Till slut så gav jag upp och lät helt enkelt Ludde röja runt medan jag och Filippa låg i sängen.

Slutligen vid ett-tiden så la Ludde sig på min vänstra sida, och Filippa låg på min högra och vi kunde alla sova. Tack o lov så vaknade inte Ludvig sen under amningsstunderna som skedde vid 3, 4.30, och 6.30. Klockan 8 gick vi upp och han var förvånansvärt glad och pigg när jag lämnade honom på dagis vid 9.30.

Jag förstår att det inte är lätt för vår 20 månaders son med alla olika omställningar och det är alltid lite struligt första natten efter att pappa åkt. Själv var jag väl 95% lugn och förstående, men sen blossar dom där 5% upp med irritation och frustration och man bara, DU MÅSTE SOVA! Sen får man tillbaka förståndet igen och försöker vara så lyhörd och kärleksfull det bara går (även om det är svårt).

Men alla ni som följt mig länge och tyckte jag var SÅ tapper som var själv med en bebis, så kan jag säga att det var ingenting! Nu är jag iofs inte själv (mamma och au-pair), men när det kommer till nätter och sånt så är det ju bara mamma och pappa som gäller.

Nu ber vi till småbarnsgudarna att ikväll kommer det bli 100 ggr bättre och att igår var ett undantag som vi snabbt kommer glömma bort. Håll tummarna…

3 thoughts on “Tvåbarnsläggning – en omöjlighet?

  1. Jag fasar också inför läggningarna med två barn… Jag f-ö-r-s-t-å-r inte hur det ska gå. När Marcus är hemma lär det inte vara några problem, men om han jobbar då? Puh. Det är bara att hålla tummarna och jag HOPPAS VERKLIGEN att det blir bättre för varje dag som går för er. När Ludde går på förskolan så får du i alla fall möjlighet att sova på dagarna… Ta dom!

    Och guuud så fint foto på Ludde och Filippa i förra inlägget! Blev lite rörd faktiskt! Syskon ❤

    Hoppas att du snart mår lite bättre också. Ska inte de där fosterhinnorna ut allihop på en gång förresten, med efterbörden liksom?

    Många kramar!

    1. Ja, när den store inte vill finna sig är det inte mycket man kan göra… Och du har rätt, vila på dagarna får bli det man fokuserar på. Vi har ju iallafall turen att Filippa inte är en skrikbebis. Hade hon varit det vet jag inte hur det hade gått…

      Och ja, de ska komma ut, men min livmoder ville inte dra ihop sig så bra och jag fick både injektioner och medicin för det. De sa även att de inte fick ut alla hinnor så jag kunde räkna med att det skulle komma ut lite. Men så lite var det inte. Trodde nästan jag drog ut en plastpåse ur mig, typ kirurghandske. Så jäkla äckligt! Dessvärre gick det i sönder när jag drog så nu vill jag bara att resten ska komma ut…

      Kramar!

  2. Usch ja… Själv är jag helt slut efter denna kväll. Vi är ändå båda hemma och har inte gjort annat än lagt barn tills kl halv elva. Ludvig tar typ en timme att natta nu och somnar inte förrän 9-tiden. Och Astrid kämpar emot sömnen och skriker in i det sista, suck! Vi har båda varit själva ibland och nattat dem, inte så lätt men man hittar sina trix. Det kommer säkert gå smidigare sen för er när ni får in rutinerna! 🙂

Kommentera gärna!

