Hej!

Otroligt hur snabbt man hamnar i gamla rutiner igen. Jobb man inte kan låta bli och diverse projekt här hemma som lockar. Usch, har jag redan lämnat bebisbubblan och mammaledigheten? Jag lovade mig själv att jag skulle iallafall hålla mig januari ut, men det är ju kört. Jaja, ska försöka planera ett par dagar i veckan då det bara är mys på schemat.

Vilket fall, ville bara skriva ett litet Hej! här. Är utan min älskade mobil sedan Ludvig råkade tappa den och krossa glaset, så jag är smärtsamt bortkopplad från bloggvärlden. Nu måste jag beställa en ny skärm från England så det lär dröja innan jag är uppkopplad igen. Suck! Men får lämna lite avtryck här oavsett och jag vet att det finns dom som vill få nya bilder av Filippa dagligen, so here you go!

IMG_3559IMG_3563

5 thoughts on “Hej!

  1. Åh, finaste! Så stor hon redan är! Ja, jag har tänkt ringa, men inte lönt nu…..Hoppas det fixar sig med mobilen och kom ihåg att ”gömma” den för Ludvig i fortsättningen 😉
    Tack också för det fina kortet som damp ner i brevlådan idag (och kalendern som E och C hade med sig)
    Kram

  2. Hej! Har hittat till din sida när jag sökt efter information om au pair. Grattis till fina flickan! 🙂 Hur går det för er med er Au pair? Känns det som att ni gjort rätt beslut att anlita henne? Vi sitter i samma sits som er med en man som jobbar i afrika och två små kottar på ett halvår och 1,5 år hemma så vi funderar också på au pair men även jag (som du) vill ha en tjej från asien. Vi har hittat en som vi tror skulle passa i vår familj, men vi har stött på problem. Hon bor i Filippinerna oc tydligen så måste hon åka till Bangkok för att lämna fingeravtryck och ta bild och sedan flyga tillbaka hem igen och vänta på att uppehållstillståndkortet blivit klart och sedan åka. Blir ett himla åkande. Skulle vara okej om hon kunde åka till Bangkok och ta bild och fingeravtryck och sedan åka direkt därifrån men jag har förstått det som att det inte är möjligt? Allt verkar lite rörigt så jag tänkte att jag skulle fråga dig, du som gjort denna processen en gång.. Tack för att du tog dig tid att läsa 🙂 Hoppas på svar!

    1. Hej!
      Det går oftast bra, och de gånger jag känner mig mindre nöjd har det snarare att göra med att jag har ett stort kontrollbehov. Gillar att saker är på ett visst sätt och blir liksom småirriterad när någon annan inte gör på samma sätt. Sen är det ju så att man jämt har någon omkring sig, och det tar tid att vänja sig vid. Men det är ju förstås det positiva också! Jämt en hjälpande hand om det behövs.
      Angående hur det är att ta någon från Filippinerna vet jag inte då det är nytt att de får komma till sverige sen november bara. Men för vår au-pair så var hon tvungen att resa till Bangkok från Kambodja för fingeravtryck, och sen flög hon från Bangkok så fick resa igen. Ibland känns det som det hade varit sååå mycket enklare att ta någon från tex Tyskland som har mer närliggande kultur och sätt. Skillnaden är att de inte är omkring 24/7, men det är som sagt både positivt och negativt. Med facit i hand skulle jag nog ändå välja en från Europa även om jag är nöjd med vår! Sorry, blev ett oklart svar, men jag är inte helt klar på vad jag tycker själv! Lycka till och hör av dig igen om det är något jag kan hjälpa till med!

      1. jättetack för svar! Jag tror jag förstår dig! 🙂 Vi har förstått att det ska vara lite problematiskt just från Filippinerna men vi har beslutat oss för att ge det ett försök. Har pratat så mycket med tjejen och vi tror verkligen hon skulle passa i vår familj så vi vill ge det ett försök iaf. Har lämnat in ansökan online till migrationsverket nu så nu håller vi bara tummarna och hoppas att vi inte får vänta superlänge på svar..
        Inte så vanligt i Sverige med au pair, vanligare i norge och danmark har jag förstått men det känns som en bra ide, om man klarar att släppa lite på kontrollbehovet vill säga .. 😉 Vi har planerat att hon ska komma 1 april, det kanske är för optimistiskt planerat med den här processen framför oss? Ta hand om er !:)

Kommentera gärna!

