Filippa 1 månad

Ja, då har Filippa hunnit bli en månad! Denna månaden har varit både snabb och långsam samtidigt. Jag vet att det är en klyscha, men gaaaahh vad jag vill stoppa tiden!

Hon…
…är mer uppmärksam på omgivningen och följer både röster och rörelser med blicken.
…har nu ett rekord på 4h och 45 minuter utan mat på natten!
…ger ifrån sig en hel del konstiga ljud, men nu tror jag bara det är så hon är, och behöver inte betyda att hon har ont i magen eller liknande.
…kan bli sur om man inte lyssnar på hennes signaler att hon vill äta. Annars gråter/skriker hon aldrig.
…sover fortfarande i sin babybädd inne med mig. När Ludvig var en månad sov han i en korg bredvid vår säng, men vi har inte börjat använda den ännu. Det är bara så behändigt att ha henne precis bredvid.
…vilar ibland i sin spjälsäng på dagarna medan jag fixar i hennes rum. Jag tänker att det är bra att hon vänjer sig vid den och lär sig från början att det är en trygg plats.
…har en rejäl mage och härliga valkar som mamma bara vill gossa in sig i!
…ligger gärna i babysittern som hon nu fått ärva av Ludvig och kikar på oss.
…flaskmatades för första gången idag. Hon var lite misstänksam men åt kanske 50 ml innan hon började protestera och jag gav henne bröstet vilket hon bara tog en kort stund och var antagligen redan mätt. Vi ska fortsätta öva på att ta flaska så hon inte är helt beroende av mig. Och vi har redan en hel del mjölk i frysen åt henne.
…bar klänning för allra första gången dagen till ära! Både den och strumpbyxorna kommer från Noa-Noa och var presenter från min storebror och hans familj (fast svägerskan som handlat förstås…).

Vi ska till BVC på torsdag så det får bli en liten uppdatering med vikt och längd då!

IMG_3736

3 reaktioner till “Filippa 1 månad

Kommentera gärna!