Tidig morgon och svåra beslut

Igår kickstartade dagen klockan 6.00, idag kl 04:55 (vet detta exakta klockslag pga amningsappen). Det började med att Filippa ville äta, och sekunder senare vaknade Ludvig som sen absolut inte kunde somna om. Och inte jag heller för den delen.

Som jag nämnt tidigare så har vi haft stora projekt på gång som skulle kosta en massa pengar, men jag har inte velat ”jinxa” och säga vad. Men nu har båda fallerat och jag är väl besviken samtidigt som det är en liten lättnad.

Först ut var planen att köpa hus i Italien. Linus har ju boende utanför Milano, och vi tänkte att det hade underlättat för oss att hälsa på om han bodde i ett hus. Dessutom hittade vi ett perfekt litet hus med stor tomt och utsikt över Lago Maggiore som hade stor potential och ett bra pris. Dessvärre insåg vi ju mer vi planerade att det inte är det lättaste att köpa hus i Italien. Extremt många avgifter och konstiga regler, och det som blev sista spiken i kistan var att vi skulle bli tvungna att betala fastighetsskatt på vårt hus i Sverige i Italien. Och inga småsummor heller! Så det var helt enkelt inte hållbart. Drömmen om Italien har därmed dött.

Mitt i vårt engagemang i det Italienska huset kom en tomt ut på Hemnet som bara är några kvarter härifrån och hade allt vi önskat. Att hitta en tomt i detta område är i stort sätt omöjligt och det kändes som vi inte kunde låta denna möjlighet gå. Helt plötsligt hade vi nya beslut att ta och vi valde att buda på tomten, men blev dan efter överbudade (liggande bud). Skulle vi fortsätta buda? Det gjorde lite ont i magen hela tiden, för det är MYCKET pengar vi pratar om och rent ekonomiskt är det dålig tajming då jag inte har någon ordentlig inkomst och sen ska vi ju ut och resa nästa vecka. Vill vi verkligen ta denna påfrestning nu?

Svaret när jag låg där klockan 4.55 och tänkte på allt var: nej. Även om vi kommer att gräma oss över vilket tillfälle vi går miste om så känns det inte bra i magen så gör det inte det. Och det må ta 5 år tills en tomt blir till salu igen här (finns ju knappt några kvar), men då är vi ju åtminstone mer förberedda!

Det känns skönt att ha tagit besluten, och skönt att inte behöva leva på mac’n’cheese när vi är i USA. Däremot ska vi verkligen gå in för att spara upp en ordentlig buffert (efter semestern dock…) så när tillfället kommer så är vi redo! Nu vet ni iallafall och det är ju en del vänner där ute vi har pratat om både scenario ett och två med, så ville berätta allt här för samtliga. Trist, men ändå bra.

Filippa är glad oavsett och det är ju huvudsaken!

10 thoughts on “Tidig morgon och svåra beslut

  1. Javisst, här pysslar jag lite!:)
    Angånde vikten, konstigt hur det kan vara så olika ja… jag antar att det bland annat har att göra med hur mkt fettvikt man lägger på sig. Alltså är det mer vätska så förlorar man det av sig själv efteråt medan om man ätit lite för mkt har lite mer att jobba på sen… men hur en del kan få sådan ökad förbrännign av amning och andra inte är ju en bra fråga :p Tycker det säger sig sjläv att det går åt energi,… tänk att man gör mjölk, barnet äter varannan timme och som i mitt fall har Oliver gått upp FEM kilo på fyra månader, var ska energin annars komma ifrån?:)

    Tidiga mornar! Här har jag blivit ordentligt kvällstrött, men är väl bara och tacka emot att man lyckas ställa om dygnet lite efter den morgonpigga lille krabaten.
    Vad är det förresten för amningsapp du skriver om?

    Hoppas allt är fint med dig (er):)
    Kram

    1. Han är en redig grabb den där Oliven! ❤
      Jag använder amningsappen som heter "Feeding Assistant", men det finns ju en hel uppsjö att välja mellan!
      Kram

  2. Nä vad trist! Jag hade redan planerat in mitt första besök i Italien, haha. Skämtåsido!
    Bra ändå att ni känner att det var lite skönt. Att känna penga-press är verkligen inte roligt alls. Så att spara upp känns ju som en toppenplan. KRAM på er! Nu kan ni götta er ordentligt i härlig mat på resan 🙂

  3. Förstår att ni tycker det är tråkigt, att det varken blev italien eller tomten, men som du skriver.. kanske inte var rätt tid helt enkelt ❤ även jag har en dröm om ett litet hus i Italien, men nej.. får nog nöja mig med ett litet hus på landet i skåne istället haha!

  4. Beklagar Italien! Men allt är krångligt där, jag hade aldrig vågat spec när man inte kan språket..
    Och tänk om Easyjet hade kommit lite efter och sagt till Linus att nu är det dax för kapten och då måste ni flytta till UK. Jag röstar för hus i Skåne så kan vi ses!:)

Kommentera gärna!

