Ludvig 2 år

Alltså jag börjar ju lipa bara jag tänker på att skriva detta inlägget. Min älskade skatt som har hunnit bli 2 år gammal. Vad var jag innan han kom in i mitt liv? Mitt hjärta har onekligen vuxit många gånger om sedan dess.

Sist jag gjorde en sammanfattning om Ludvig var när han blev 1,5 år och nu är det alltså dags igen.

Han…

… är stor nu vår kille, och är längre än sina flesta jämnåriga kompisar. Cirka 95 cm lång och väger ungefär 13 kilo. Klädstorleken är 92 cl eller 2T (han har främst amerikanska kläder).

… äter det mesta, men är väldigt tydlig med vad han gillar och inte gillar. Fisk är fortfarande ett stort nej, men välkryddad mat går bra och han gillar t ex bönor och linser. Men bäst av allt är nog pizza.

… har precis börjat lära sig att somna själv! Vi har sedan han var 9 månader varit med honom tills han somnat och har velat vänta tills han blivit redo och trygg nog att somna själv. Sen semestern har vi börjat träna på det och ibland gråter han lite och man får gå in på hans rum igen, men jag måste säga att det går bättre än jag väntat mig.

… pratar, men inte direkt med ord. Japp, han är sen, men vi oroar oss inte. Han är precis som sin mamma. Gillar inte att göra saker han inte behärskar ännu. Dessutom måste vi ju räkna honom som ett tvåspråkigt barn, då han hemma hör engelska varje dag pga engelsktalande au-pair.

… protesterar och testar inte oss alls på samma sätt längre. Behovet att ifrågasätta allt har han släppt, om än tillfälligt.

… vet vad han får och inte får göra, och allra oftast håller han sig inom ramarna. Om han är riktigt trött och hungrig kan han ”halvslå” mot mig, men går liksom inte hela vägen trots att han vill markera att han är arg på mig.

… leker gärna med Duplo nu och bygger både med klossar och leker med gubbarna och bilarna. Figurer från hans favoritfilmer ”Bilar” och ”Flygplan” leks också mycket med.

… sjunger gärna, men jag vet aldrig vad. Längtar tills jag förstår honom så vi kan sjunga tillsammans! Dansar gör han fortfarande gärna, men helst med kompisar.

… äääälskar förskolan. Han har blivit speciellt kompis med en jämnårig tjej där, och de är så supersöta tillsammans att jag bara dööör!

… gillar nog mest av allt i hela världen att bada i pool. Nu blir han helt till sig bara han ser en bild på en pool.

… grejar inte trehjulingen eller sparka igång bobby car. Väldigt märkligt då han egentligen är väldigt fysiskt kapabel. Tror det bottnar i det där om att inte göra saker man inte riktigt behärskar. Tex att hoppa jämfota gör han mycket och gärna. Simmar gör han också nästan.

… är världens bästa storebror. Alltså seriöst, världens bästa. Häromdagen sa jag till honom att Filippa gillar när man dansar för henne, och nu när hon är lite ledsen kan han börja dansa framför henne för att göra henne glad. Så otroligt fint!

… har hajat det där med att man ska le på foto. Som ni ser nedan! 😀 Vår lille spillevink…

IMG_5698

3 thoughts on “Ludvig 2 år

  1. Stort grattis i efterskott Ludvig! Jag börjat också nästan gråta när jag läser detta inlägg – tänk att våra små pluttar blivit så stora! Vore skoj att ses snart 🙂 kram på er!

Kommentera gärna!

