Hon sitter!

Idag testade jag att sätta Filippa 4,5 månad i barnstolen för första gången, och hon satt jättebra! Självklart med annatotti dynan i antilop stolen. 😉

När Ludvig var bebis fick han köpegröt och burkmat för hela slanten, men denna gången planerar jag att laga all mat själv.

Jag ska skriva ett utförligare inlägg om varför senare när jag sitter vid datorn, men innan det vill jag ha era tips! Bästa grötrecepten och tips på pureer mottages tacksamt! Sen kommer vi nog börja med bitar att tugga på också, alltså baby weaning (svenska?). Någon som har erfarenhet och vill dela med er?

5 thoughts on “Hon sitter!

  1. Kokade havregrynsgröt med paltbrödsmjöl (krossat paltbröd) i för att järnberika. Brukade plocka egna hallon på sommaren som fick koka med så det blev god hallonsmak (och c vitamin) men sen köpte jag blåbär, mango mm fryst o lät det koka med för att variera lite. Mixade gröten till en början för att bli mer lättäten.
    Lagade nästan all mat själv till pojkarna (fick burk när vi var borta, så bökigt att hålla kylkedjan på lagad mat) o eftersom jag är rätt lat gjorde jag det så lätt för mig som möjligt 🙂
    Köpte stora (har man ingen storätare räcker det nog med vanliga) iskubsformar (fanns på biltema) och kokade tex morot, mixade det till lagom konsistens så frös jag ner det i iskubsformarna, när de fryst tryckte jag ur dem o la i påse (så man slipper ha så många iskubsformar) så fyllde jag upp frysen med grönsaker som broccoli, morot, palsternacka, majs mm och så olika proteinsorter (nöt, gris, kyckling, kalkon, lamm, älg mm) som jag också kokade och brukade lägga med en the kula med lite kryddor i som man lätt kunde ta bort sen och mixa och frysa in i iskubsformarna. Så kokade jag kolhydratdelen varje dag, potatis, pasta, ris och blandade med tinade kuber å så olja eller smör i också 🙂 enkelt att variera massa ”rätter” och bra att man kan ha en ”matlagningsdag” o fylla upp frysen så man inte behöver hålla på o laga mat varje dag 🙂 Blev väl inga gourmet rätter men båda mina har ändå ätit med god aptit o det är väl bra att inte skämma bort dom direkt med god mat eftersom de kommer få äta min mat många år framöver 🙂
    Kram o lycka till med matlagningen 🙂

  2. Tack för en bra o underhållande blogg! Det går fort med de små liven;-)
    För min del har jag nu med barn nr 2 inte haft nåt val-hon äter inte burkmat!
    Fick ett toppen recept av en mamma i föräldragruppen:
    Koka sötpotatis,blomkål,lite purjo,morot o kycklingfilé i
    grönsaksbuljong.sila.vissa gånger gör jag vitsås å blandar detta med
    Å andra gånger får hon bitar å pilla med.
    Annat som gått hem hos oss ä pannkakor o omeletter.
    Lycka till å ha en bra dag!

    1. Tack så himla mycket för dom fina orden, gjorde mig superglad!! Och tack för receptet! Ludde vägrade äta min mat, så tvärtom. Hoppas Filippa kommer gilla min, för jag vägrar köpa skjutsen burkar igen! 🙂 Kram!

  3. Ikea har muffinsformar i silikon som jag använt istället för iskubsformar- lite större och mer lagom portion och så tål de ”alla” temperaturer och funkar till och med att äta direkt ur om man vill minimera disken 😉
    Mina bästa och enklaste ”recept”:
    Mosad potatis med en klick leverpastej
    Mosad banan med en klick jordnötssmör utan bitar
    Kokt sötpotatis, mosad som den är bara eller mixad ihop m kokt kycklingfilé.

    Gröt har jag inte lyckats göra nån som blivit godkänd så vi kör köpegröt på morgonen och det känns helt okej. Snabbt och enkelt iallafall!

Kommentera gärna!

