En rundtur på MSC Poesia

Som jag berättade tidigare så blev jag inbjuden att gå en visning på lyxkryssaren MSC Poesia igår. Vi var 7 glada tjejer som alla på ett eller annat sätt bloggar om resor och livsstil. Alla var superpeppade att se vad fartyget hade att erbjuda.

IMG_6710

Efter en noggrann säkerhetskontroll blev vi bjudna på bubbel av besättningen och två tjejer från den skandinaviska marknadsavdelningen höll en presentation om företaget. MSC är ett italienskt rederi med 12 fartyg med olika rutter runt om i världen. Poesia som vi var ombord tar ca 3000 passagerare och går för tillfället i norra Europa. Kanske inte första valet av kryssning för oss svenskar som hellre åker till värmen, men de har ju som sagt flera andra fartyg och bl a fem olika rutter i Medelhavet nu på sommaren.

IMG_6713IMG_6716

Vi pratade en hel del om fördomar om kryssningar, och tydligen är den vanliga inställningen bland svenskar att kryssning är för pensionärer. Vilket förstås är helt fel! I USA är det tex väldigt vanligt för barnfamiljer att välja kryssningar då det är ett tryggt, smidigt och prisvärt sätt att resa. All mat ingår och det är som en annan form av charter skulle man kunna säga. Då med fördelen att man får se många olika ställen och inte bara sitt eget hotell.

Efter presentationen fick vi en rundvandring av fartyget. Mest imponerande var det förstås att gå upp på däcket och se poolerna, men även hytterna var över förväntan. Sen var gymet med panorama utsikten inte att förkasta, även om det väl är tveksamt att jag skulle gå och träna när jag har fullt upp att jaga småbarn!

IMG_6730IMG_6729IMG_6735IMG_6753IMG_6747IMG_6754IMG_6752IMG_6722IMG_6720

Sen var det dags att besöka det vackra SPAet och jag fick en helt underbar ryggmassage av en kvinna från Bali. Helt fantastisk var den och fick mig att inse vad stel och spänd jag är!

IMG_6726IMG_6718IMG_6756

När man var sådär lagom mosig var det dags att fortsätta till restaurangen och äta lunch. Vi fick välja från den italienska A la Carte menyn med massor av rätter, något man även får göra som gäst på kryssningen. Jag som trodde det bara skulle finnas buffé blev väldigt glatt överraskad! Jag valde en bläckfisk sallad till förrätt (på bilden) och sedan fisk som huvudrätt och färsk frukt till dessert. Allt smakade fantastiskt gott!

IMG_6759IMG_6764

Vad kostar det då? Låt säga att du vill åka till Karibien (vem vill inte det liksom?). Flyg tur och retur till Miami kostar ca 6000 kr och själva kryssningen får du för ca 4000 kr. Så per vuxen blir det alltså 10000 kr. Och för barn har de ett fast pris på 1400 kr per kryssning. Jämför detta med en all-inclusive charter till Kanarieöarna, och för mig hade valet varit enkelt! Vi får se om det kanske blir en kryssning snart…

Stort tack till MSC Cruises och PR byrån Prat som bjöd in mig! Väldigt trevligt arrangerat och även en liten ögonöppnare. Hoppas jag kunnat inspirera någon till att fundera på kryssning som nästa semester! 🙂

De andra bloggarna där var Reseinspiration, Liniz’, Dianas Drömmar, Vitae Stilo och Easy Babies. Fyller på när jag har fler länkar.

8 thoughts on “En rundtur på MSC Poesia

  1. Visst var det mysigt! Tänk att få kasta loss och följa med ut till havs….

    Trevligt att träffas!

    Kram
    Helen

  2. Hej Anna, vilket fint inlägg du gjort om vår härliga dag på fartyget. Visst blev man ressugen? Hoppas vi får anledning att ses snart igen. //marina

Kommentera gärna!

