Dagens utflykt: BRIO Lekoseum i Osby

Eftersom sommarvärmen inte infinner sig, så passade vi på att åka på en utflykt till Brios lekoseum i Osby idag. Ett lekoseum är precis vad det låter som. En blandning av lekplats och museum. För mormor, morfar och mig var det kul att se historiken och alla gamla brio klassiker i montrarna, men för Ludde (som inte förstod varför det fanns leksaker man ej fick röra bakom glas) så var det förstås tågborden som var den stora attraktionen.

Jag hade aldrig hört talats om detta ställe förrän Luddes dagiskompisar berättade om det, och nu måste jag tipsa alla om att åka en sväng dit om ni har möjlighet! Så himla trevligt och fint var det gjort. Café fanns med fika till vad man kan kalla självkostnadspris. Och på andra sidan gatan fanns Brio butiken med en outlethörna där vi fyndade en massa tågdelar. Mormor köpte även det fina flygplanet som tillhör tågserien. Redan en klar favorit! Jag får visa sakerna när dom är på plats hemma i Stockholm.

Dessa klassiker har jag kvar från när jag var barn. Taxen, nyckelpigan och snigeln.
Brio Lekoseum Brio Lekoseum Brio Lekoseum

En mycket tveksam slogan, men dock! 😀
Brio Lekoseum

Montrar med hela Brio världar.
Brio Lekoseum Brio Lekoseum

Vi har Lundby dockskåp (som ska renoveras), med fåtöljerna och stolarna härifrån skulle man ju definitivt vilja ha!
Brio Lekoseum

Kolla vad man som barn fick för gåva när man flög med SAS på femtiotalet!
Brio Lekoseum

Och så tågen… Alla dessa tåg! Vissa har vi hemma från när vi var barn.
Brio Lekoseum

Obligatoriska plocklådan, även om den jag har kvar är från Micki.
Brio Lekoseum

Om det inte var nog med alla Brio leksaker, så fanns det även en otrolig Barbie utställning!
Brio Lekoseum Brio Lekoseum Brio Lekoseum

Och Sega montrar!
Brio Lekoseum

Och en tomteverkstad!

Men bäst enligt Ludde var alltså tågborden. ❤
IMG_7792

Ok, det är inte många minutrar man får till sig själv nuförtiden, och just nu är Filippa i sitt esse och är som en liten studsboll och vill bara leka. Så bäst jag lägger ifrån mig datorn!

3 thoughts on “Dagens utflykt: BRIO Lekoseum i Osby

    1. Nej hans teckningar på väggarna ska tapetseras över snarast! Upptäckte en vattenskada i badrummet också. Och vi ska inte ens börja prata om elen… Ojojoj, blir ett stort pådrag. Kan man få ROT måntro?

  1. Kul att du skriver om att renovera dockskåp. Precis det har jag som projekt här hemma då jag hämtat hem mitt gamla skåp från föräldrarna. Det är så roligt att planera och pyssla.

Kommentera gärna!

