Nya sovrutiner

Filippa är dryga 7 månader och vi bestämde oss för att det nu var dags att flytta hennes spjälsäng till sitt eget rum. Ludde var endast 5 månader när han sov i eget rum, och då sov han från 20.00 till 8.00 varje natt utan avbrott. Filippa har inte varit lika ”bra” på att sova natten igenom, och vill fortfarande amma minst en gång.

Nu har Filippa sovit 3 nätter i eget rum, och det har gått bra! Efter att jag lagt Ludvig vid 20.00 tiden så börjar jag försöka lägga Filippa genom amning och mys, och när hon sedan somnat lägger jag henne i sin säng. Kring 4-5 vill hon amma, och då jag hör henne snabbt har jag hittills kunnat hämta henne utan att hon väckt Ludvig. Sen sover hon vidare bredvid mig antingen tills Ludvig vaknar, eller klockan ringer vid 8.00.

Med tanke på att det i perioder blir mycket spring fram och tillbaka mellan de olika sovrummen, känns det bra att barnen åtminstone har sin bas i sina egna rum. Sen är det bara att hoppas att de sämre sovfaserna de går igenom inte sker samtidigt.

Lite tomt och sorgligt känns det dock att man inte har sin lilla bebis bredvid sig 24/7 längre. I början sov hon i sin annatotti babybädd i dubbelsängen och hon somnade alltid så fort man la ner henne. Dag som natt! Sen flyttade vi in spjälsängen till vårt sovrum och la henne i babybädden där så vi skulle få mer utrymme. Vid 6 månader så började hon stöka så otroligt i sömnen, och det gick inte ha kvar henne i babybädden längre. Så då sov hon i spjälsängen på högsta ställningen.

Men nu är bottnen sänkt och hon har alltså flyttat till sitt egna rum. Liten blir stor! Här kommer lite sov- och mysbilder på henne. Snart hoppas jag kunna visa hur hennes rum ”ser” ut (just nu är det kaos, men jag jobbar på det).

Kommentera gärna!

