Mammaliv och förskolan

Annars då? Jo jag kämpar på. Är så galet trött bara och har inte känt mig helt hundra. Nu är det bara en månad kvar tills Filippa börjar på förskolan, och halleluja vad underbart det kommer bli! Jag tycker det är så himla mycket snack i sociala medier för tillfället angående förskolan och många har åsikter angående hur man kan sätta en ettåring där om man inte MÅSTE. Och jag MÅSTE väl egentligen inte. Jag hade kunnat vara mammaledig längre. Jag hade också kunnat sitta uppe och jobba på nätter och leka dagarna i ända med mitt barn. Men jag vill inte. Jag orkar inte. All cred till er mammor som pallar det, men inte den här mamman.

Det ska bli så himla spännande att skola in Filippa och hon älskar verkligen redan förskolan. När vi kör för att lämna eller hämta Ludvig så sitter hon alltid och hoppar i bilstolen av förtjusning. Och när vi kommer dit så går hon omkring på gården (Ur och Skur Förskola) och utforskar och glömmer helt bort att ha koll på var hennes mamma är. Det mysiga är också att de andra barnen tycker så mycket om henne! Barn i alla åldrar kommer fram och säger hej och tar gärna henne i handen för att hon ska följa med och leka. Och ett par tjejer som är några månader äldre bara står gärna och ”pratar” med Filippa på sitt eget sätt.

Man vet ju aldrig hur inskolningen kommer bli, och kanske kommer Filippa tycka det är jobbigt att säga hej då. Men jag är åtminstone helt övertygat att hon kommer ha det fantastiskt där, och definitivt bättre än med mig som egentligen bara vill jobba och förverkliga mig själv. Och ja, detta är total självkritik och inte något negativt mot dom föräldrar som faktiskt tycker det är roligt att leka med sina barn varje dag, hela dagarna. Good for you, men snälla döm inte mig för att jag väljer annorlunda!

Idag var det premiär för Ludde och hans Knoppe gäng att bege sig ut i skogen och ha picknick. Han var så peppad imorse och det första han sa var att han ville ha russin i din matsäck! Han fick dessutom plättar, banan och varm choklad. 😊 Imorgon ska samma gäng (dom är 5 st) till fjärilshuset och titta på hajar. Världens bästa pedagoger tänkte att dom skulle uppskatta det då de alltid leker att ”hajarna kommer”! 😍

One thought on “Mammaliv och förskolan

  1. I feel you sistah’! Jag blir ingen rolig mamma när jag bara är hemma… Men nu när jag pluggat i 6 månader igen kan jag verkligen njuta av att komma hem eller hämta från föris om jag går tidigt. ❤

Kommentera gärna!

