Valborg 2015

Vilken dag! Pust och stön vad slut jag är. Men vad kul vi haft!

Dagen började med att Filippa vaknade och ropade på mig från sitt rum. Vilket i sin tur väckte Ludde. Jag plockade ur henne från spjälsängen och sen låg vi och gosade och småsnackade ett tag tills jag tittade på min klocka och insåg att klockan bara var 5.30! Så himla lurigt när det är så ljust ute på morgonen. Då berättade jag helt sonika för barnen att det fortfarande var natt, och dom måste sova ett tag till. Vilket dom gjorde kanske en kvart senare.

Filippa vaknade sedan klockan 7.30 och jag steg upp och gav henne lelle (välling) och satte henne vid teven. När valphage var städad och alla hundar fått mat så passade jag på att börja vika de kolossala högar med tvätt som samlats under veckan medans Ludvig sov. Han blir nämligen väldigt upprörd om han vaknar och man inte är nära. Jag hann med HELA tvättberget och Ludde vaknade inte förrän fem i nio! Helt galet.

Så då gick han upp och fick sin flaska o’boy som han får varje morgon (varm mjölk med några korn chokladpulver) och smörgås. Jag förklarade att klockan var mycket och det var dags att gå till dagis så fort han ätit upp. Ludde ÄLSKAR ju sin förskola och vill alltid dit, men denna veckan har lämningarna varit jobbiga, så när han sa att han inte ville till dagis idag så tänkte jag, nähe, då struntar vi i dagis!

Istället körde vi en heldag med kul. Vi började med att åka till XXL i Barkaby där vi mötte upp Luddes kompis från förskolan med familj. Jag hade en kupong för 25% av på ett helt köp, så vi gick loss på lite viktiga saker så som flytväst, termosar för dagisutflykter, hundkoppel, och en baddräkt till mig.

Sjukt nöjd med mina klipp åkte vi till Max för att äta lunch. Eller, egentligen åkte vi dit för Ludde ville hoppa i deras hoppborg. Ett tips till alla ni barnfamiljer som tar barnen till McDonalds när man behöver trycka i dom snabbmat och sen svär över hur hemska leksakerna är som dom får i sitt Happy Meal: MAX. Goda nuggets (mina barn vill alltid ha kyckling) och fina leksaker! Idag fick Ludde en Mumin plånbok och Filippa en Mumin klistermärkesbok. Jättesöta!

När jag tröttnat på att stå i snålblåsten och titta på när barnen hoppade så lastade jag in dom i bilen igen och åkte hem för att mata valpisarna och packa väskan. Nu skulle vi nämligen till simhallen! Om jag ska vara ärlig så var den främsta anledningen att Simhallen hade ett erbjudande som gick ut idag, och jag har länge funderat på att skaffa mig ett medlemskap. Jag simmade nästan varje dag i ett år, och mådde så himla bra av det och nu hoppas jag att jag ska kunna komma iväg minst två gånger i veckan. Dom har även gym och gruppträning där så ser fram emot att komma i form igen.

På badet var det full rulle och barnen slängde sig hej vilt i rutschkanor, och det gällde att vara beredd hela tiden. Dom är verkligen totalt orädda i vatten vilket är både på gott och på ont. När igen, jag, hade fått nog så gick vi upp och duschade och bastade lite. Ludde skulle tvunget in i bastun, och han var så gullig där han satt och njöt på bänken. Filippa var dock mindre road så fick hålla det kort.

Väl hemma så fick jag pyssla om hundarna en del och barnen lekte lite/tittade på teve. Men bara en timme hade vi, för sen skulle vi iväg igen! Nämligen till våra vänner (också dagiskompis till Ludde) som vi skulle grilla korv med innan brasan. Ludde hade pratat hela dan om att han skulle hem till Ella, så han var superpeppad på att komma dit. Efter att vi ätit gott (fick först den mest fantastiska nässelsoppan som Ellas morfar gjort. Jag skulle kunna leva på den!) och busat en hel del på studsmattan (inte jag då…) och umgåtts så gick vi äntligen till majbrasan.

Vid det här laget var Ludvig ganska mättad på upplevelser, och det dröjde inte länge innan han frågade om vi inte kunde åka hem. Så vi väntade tills de tände brasan, och sen gick vi hem. Och vi hann inte ens passera hela folkmassan innan Ludde somnat, och kort därefter somnade även Filippa. Nu sover båda i sina sängar (eller ja, Ludde sover ju som vanligt i min säng) i samma kläder de haft hela dagen, men vad gör väl det?

Hur lyckligt lottad är man inte som i princip kan släppa allt för att ha en sån här dag? Jag har verkligen inte energin (eller viljan) att köra på så här varje dag, men härligt när allt funkar och man kan bara njuta av att vara tillsammans. ❤

Kommentera gärna!

