Att vara gravid…

Att jag gärna ville ha ett till barn var det ingen tvekan om. Däremot ville jag inte gå igenom en graviditet igen och bestämde mig därför att två barn fick räcka. Men så blev jag oplanerat gravid och det egna valet fråntogs mig. Och visst är jag superglad över att det blev som det blev, men som sagt, jag är INTE nöjd över att behöva vara gravid igen. Jag är definitivt gjord för att både skapa barn och föda barn, men att bära barn har inte varit en dans på rosor.

Det började med ett konstant illamående, dag som natt. Dygnet runt var jag tvungen att knapra på någon skorpa eller liknande för att inte vilja kräkas. Dessutom kände jag en förlamande trötthet som aldrig gav med sig och gjorde det fruktansvärt svårt att ta hand om två små barn.

I vecka 5 kom foglossningen, och det började med att jag en morgon inte kom ur sängen för ena sidan av bäckenet gav mig strålande smärtor så fort jag rörde mig. Detta har jag upplevt under mina tidigare graviditeter också, men då har jag åtminstone hunnit halvvägs in i graviditeten. Nu bär jag foglossningsbälte nästan hela tiden, men problemet är bara att det irriterar magen.

Vilket gör att jag får en typ av sammandragningar, men det är mer som en stark kramp i magen än det jag tidigare känt som sammandragningar. Dessutom får jag den smärtan om jag hostar eller har väntat för länge med att kissa.

Det jobbigaste är ändå att jag har så dåligt tålamod. Jag tappar vanligtvis nästan aldrig humöret med barnen och är oftast pedagogisk i mina dialoger med dom, men nu hör jag mig själv sjunka till en nivå som jag egentligen avskyr. Som att jag kan säga till Ludde att han är jobbig när han inte samarbetar, eller skriker på båda när de bråkar med varandra. Värst är det när man ska göra sig redo för att gå. Då är mitt tålamod nästan noll när barnen gör tvärtemot vad jag vill. Usch, hatar att jag blir sån!

Sen är det såna där vanliga graviditetssymptomer som att jag är törstig hela tiden och sen måste kissa hela tiden. Jag får kramp i vaderna både dagtid och nattetid. Jag har ett större sömnbehov än vanligt. Jag har aldrig haft några konstiga cravings, men sushi har varit något jag kunnat leva på under alla graviditeter. Med Filippa avtog det plötsligt, men nu är det starkare än någonsin. Sen hjälper det inte att en kompis som också är gravid har samma starka sushi behov, och vi kan ha långa mms konversationer rörande sushi! 😀 Bara att jag skriver detta får mig att fundera på om jag inte ska åka till Stinsen ändå och käka sushi… Tur iallafall att vi har ett superbra sushi ställe såpass nära att det går att stilla behovet (åtminstone när det kommer dagtid).

Jag upprepar: Att bli trebarnsmamma ser jag verkligen fram emot och jag är inte det minsta orolig för hur det kommer gå att ha tre små barn samtidigt. Men mitt nuvarande tillstånd är fruktansvärt och jag längtar bara tills det är över!

img_9864
Under Filippas graviditet var jag superduktig på att blogga och fotografera magen och detta är alltså vecka 15 med Filippa. Nu är väl magen ungefär sådär – kanske lite större beroende på hur mycket/lite jag sovit. Vecka 16 får jag börja dokumentera bebbe nummer 3 magen! 😀

3 thoughts on “Att vara gravid…

  1. Haha gjord för att skapa barn, I see what you did there!! 🙂
    Ja du får ju inte mig att längta efter graviditet direkt, men när magen växer och sparkarna kommer igång så…
    Kram på er!

  2. Stort grattis!! Du är stark du, som ska ha ett tredje barn så tätt! Jag känner mig nöjd och färdig med ett barn, även om ett dåligt samvete kan gnaga över att Sophia inte får något syskon. 😦 Hade varit roligt om vi kunde ses i Båstad i sommar om vi är där samtidigt. Ta hand om Dig och hoppas att Du mår bättre snart!!
    /Kram Catha

Kommentera gärna!

