Dags att vara självisk

Att ha småbarn innebär att ständigt fungera som betjänt. Ständigt serva och ta beställningar. En vill ha mangojuice, en vill ha äpple. En behöver kissa och en annan en ny blöja. Någon ska gungas, och någon vill måla. Kanalen på teven ska bytas eller film ska sättas på. En vill sova, en vill vara vaken. Den ena ska hålla handen när hon sover, och den andre behöver skeda. Båda vill ha uppmärksamhet 24h om dygnet.

Vanligtvis är inget av detta ett problem. Jag tycker om att ta hand om mina barn, jag är en omhändertagande person. Men nu är jag gravid, och är det inte meningen att det är JAG som ska tas hand om?

Jag vill bli ompysslad. Bli serverad. Få mina fötter masserad. Ligga på soffan. Slippa ta hand om andra än mig själv och bebisen i magen. Men så är det inte. Inte någonsin. Så idag har jag klockat ut. Idag gör jag vad jag vill. Jag tänker pyssla omkring i min bikini på tomten och bara vara.

Vill barnen vara ute och leka eller bada i poolen är jag med dom, men vill de vara inne och leka, titta på tv eller sitta med näsan i en surfplatta får de göra det. De får lösa sina egna konflikter, hämta sina egna äpplen. Blir de törstiga har de vatten i sina flaskor och till lunch blev det smörgåsar. Ingen curling kommer ske idag, och vet ni, de överlever.

Det känns som barnen fattat att det inte är läge att bråka idag och nu sover BÅDA i vagnen efter en kort promenad. Eftersom Ludde normalt inte har någon vila på dagen längre är det LÄNGESEN det hände sist. Tack!

3 thoughts on “Dags att vara självisk

  1. Hej! Du har säkert skrivit om det här tidigare, men vad har ni för vagn och är ni nöjda med den? Vi väntar nummer två och har en ganska stor (snart) 3-åring. Tycker det är hopplöst att hitta en bra syskonvagn. :/ Ludvig ser ju ut att få plats bra i den här i alla fall!

    1. Hej! Jag har haft ett utkast liggande om den vagnen i ett år nu tror jag! Blir aldrig av att jag skriver färdigt det.
      Jag gillar vår vagn, men Ludde är definitivt på gränsen för stor. Men sätter jag honom i en bugaboo eller kronan tex så är han huvudet för lång! Mountainbuggy duo är ju bredare och stabilare, så kanske ett bättre kort? Sen tror jag babyjogger city mini double gt är längre i ryggen. Vet inte om det är lika körvänliga som MB, men viktigast är ju att ungen får plats… Och i värsta fall, kör på en cykelvagn istället som även funkar som vagn. Beror dock på vad man har för behov… Lycka till!

Kommentera gärna!

