Bröllopsbestyr

En och en halv vecka kvar tills vi gifter oss, och allt börjar kännas verkligt nu! Speciellt när A) Min förlovningsring äntligen kom! Vi hade nämligen beställt ringarna i USA och min vän Julie som kommit på besök hade med sig dom. MYCKET billigare i USA och tror vi sparade sådär 40 000 kr! Och B) Linus fick post med sitt nya efternamn! Han var tvungen att byta först och sen efter vigseln byts mitt till hans nya. Jag berättar senare om efternamnsvalet.

I början av sommaren så la jag upp en checklista på bloggen, och jag tänkte beta av den här nu!

Kvar att göra:
– Köpa skor! KLART!
– Välj ut brudgummens och marskalkens kläder KLART! Blev en marinblå kostym från Tiger för Linus med vit skjorta och rosa fluga, och marskalken har en grå kostym med vit skjorta och rosa fluga.
– Utse en präst KLART! Vi har faktiskt turen att min gymnasievän som är präst i Skåne kommer upp och viger oss. ❤
– Preliminärboka lunchmenyn KLART! Var typ det enklaste.
– Beställ hindersprövning från skattemyndigheten. KLART! Gick supersnabbt att få, på två dagar tror jag.
– Skriv eventuellt ett äktenskapsförord Eftersom det är Linus som sitter på cashen och han inte verkar bry oss skippar vi nog det 😀
– Gå igenom blommor med florist Förstå lyckan att marskalkens flickvän, Ida, är florist? Så vi har ett hum om vad vi ska ha för blommor men behöver sätta oss ner för att gå igenom ordentligt.
– Planera vigseln, bestäm vilka psalmer och marscher som ska spelas. Träffa vigselförrättaren och kantorn. KLART! Förutom att träffa präst och pianist (använder inte kantor), men har ordnat det på annat sätt.
– Se över musiken, underhållningen eller solistuppträdandet som ska ske i samband med vigseln KLART! Ännu en fullträff med väninna som är sångerska!
– Gör vigselprogrammet. Beställ från tryckeri Nästan klart! Måste bara avstämma ett par saker med prästen för att sen lämna till tryckeriet. Som tur har vi ett 2 minuter från där vi bor!
– Bestäm meny och gör upp alla detaljer med festarrangören, köket eller cateringfirman. KLART! När det gäller maten på kvällen (tilltugg) är det tack vare flera personer som det kommer fixas. Min mamma, min mosters man, Linus kompis Erik, och så Linus själv. Dessutom kommer min kusin tillsammans med två kompisar servera och styra upp köket under festen.
– Gör upp alla detaljerna med fotografen. KLART! Har till och med haft en provfotografering. Ska visa senare.
– Gör en bordsplacering KLART! Men måste lämna till restaurangen.
– Skriv ned ett schema över saker som bör göras dagen före bröllopet och på bröllopsdagen. KVAR ATT GÖRAS!

1-2 veckor innan
– Generalrepetition med vigselförrättaren/ prästen om ni ska ha kyrkobröllop. Ge denne godkänd hindersprövning. Öva på vigselceremonin. Kontakta ev. organist. Skriv ev. egna löften. Detta kommer ske dagen innan vigseln då vi träffar prästen först.
– Gör en slutlig koll av planeringen Japp!

Dagen före bröllopet
– Packa en necessär med sax, nål och tråd, knappnålar, plåster etc. för nödfall.
– Antingen kan man sova tillsammans, eller så kan brudgummen umgås med en vän och ha en lugn kväll Jag ska bo tillsammans med brudtärna och vän från Innsbruck på hotel så jag kan fokusera på mig själv!
– Lägg er i god tid!

Bröllopsdagen
– Ta det lugnt, stressa inte.
– Glöm ej ringen/ringarna.

Så det känns faktiskt som vi har allt under kontroll. Kvar återstår att inhandla en hel del grejer från IKEA och sen förstås att sätta upp allt och dekorera. Nästa vecka så…

InstagramCapture_6c1258f9-5dc4-44a9-8104-1b9091f62626[1]
Min fina förlovningsring!

InstagramCapture_83aa4ae0-a1f1-4b07-8866-46875f57b109[4]
Väderprognosen…

Categories JAG

2 thoughts on “Bröllopsbestyr

  1. Härlig läsning! Här kan man se att ni har ett stort kontaktnät, många goda vänner. Ska bli så spännande att få vara med <3. Vi är bjudna till Emil på fredagkväll (preliminärt) och Linus och barnen är naturligtvis också välkommen om han inte bestämt något annat. 😉

Kommentera gärna!

