Turkietresan – en sammanfattning

Vi kör ett sista inlägg om Turkiet, och alltså en liten sammanfattning. Vi flög supertidigt på morgonen och hade förberett välling i kylen samt lät barnen resa i pyjamas så vi behövde bara i princip flytta dom från sängen till bilen som vi sen parkerade på Connect Hotel som har bussar som går till flygplatsen. Smidigt!

Flyget gick på tid och allt gick superenkelt. Däremot var det en liten chock att resa med charter (Fritidsresor) när man är van vid reguljärflyg. Herregud vad trångt det var och inget ingår i flygbiljetten känns det som! Vi hade gjort smörgåsar och hade med oss klämmisar för att slippa köpa flygplansmaten, och det är jag glad att vi gjorde!

Barnen var relativt lugna (allt är relativt när man har barn) och resan gick smärtfritt. Däremot reagerade båda barnen mer än dom någonsin gjort på landningen och klagade över att deras öron gjorde ont. Linus sa att det berodde på att planet var så gammalt. Vad vet jag.

Väl framme och efter vi hämtat upp vår resväska och chicco liteway paraplyvagn så tog vi transfern som vi bokat i förväg. Barnen sov lite på bussen (som sov väldigt lite på flyget) och vips var vi framme. Värmen blev som en chock, men en härlig sådan.

Första intrycket av hotellet, Blue Village Seven Seas Side, var att det nog hade ganska många år på nacken, och var inte så flott som första intrycket brukar vara på hotell i Turkiet. MEN, vi insåg snabbt att istället för den där falska flådiga fasaden som alla nya hotellen har, så var det istället ett väldigt bra hotell som satsat på det som betyder något.

Vårt rum var toppen med två sovrum (dock utan dörrar mellan) som hade badrum och ”klädkammare” mellan. Det var jättesmart med en stor garderob som man kunde gå in i och både få plats med resväska och hyllor med kläder och klädstång. Skönt att ha någon form av ordning vilket annars kan vara svårt när allt ska få plats i ett enda rum.

Utsikt från balkongen

Vi började med att gå ner till snackbaren och blev direkt glatt överraskade av den goda maten. Resten av veckan åt vi frukost, lunch och middag i restaurangen, och varje dag fanns det mängder av spännande mat, och allting var superfräscht och mycket lagades mitt framför en. Efter middagen kunde man alltid gå och se en show om man ville. Vi såg flera Bamseshower som barnen uppskattade.

Olika kvällsaktiviteter med Bamse och hans vänner

Förutom att vi fick träffa Bamse nästan varje kväll, så såg man honom dyka upp nästan varje dag tillsammans med hans vänner. Jag trodde inte alls det skulle vara så och vi var väldigt glatt överraskade att barnen fick möjlighet att krama karaktärerna flera gånger. På förmiddagen gick Ludde även på Bamseklubben i ett par timmar och trivdes jättebra där! Dom hittade på alla möjliga aktiviteter och ledarna (fröknarna som Ludde kallade dom) var alla skandinaver.

Ludde hade längtat efter att få krama Vargen

Det fanns två olika poolområden. Ett med en strandliknande pool som var långgrund och perfekt för små barn. Det var även där rutschkanorna fanns. Både barnens och de som hade 1,20 samt 1,50 gräns. Barnen hade roligt med de mindre rutschkanorna, men de större var ganska onödiga och det var knappt några gäster som använde dom. Den andra poolen var en traditionell, men väldigt stor med olika djup. Här fanns även en bar man kunde nå från vattnet.

Våra orädda vattenbarn!

Mitt favoritställe att hänga på var ändå stranden. Sanden var ganska grovkornig, men det är rätt skönt för sanden tenderar att inte hamna överallt då. Dessutom tyckte Filippa det var bra ”baka kaka” sand! Vattnet var superfint och skönt, men på stora delar var det stenigt innan man kom längre ut och med lite vågor var det lätt att göra illa fötterna! Alla stolar var under stora tak som skuggade skönt, och det fanns aldrig brist på plats och folk höll inte på att paxa stolar.

Detta är vad jag saknar mest av allt…

De flesta gästerna där var skandinaver och allra flest svenskar. Det var främst barnfamiljer och många stora sällskap med flera generationer. Eftersom det var så mycket småbarn där så var stämningen väldigt avslappnad och jag kände inte att man behövde oroa sig över att störa andra. Sen slapp man se fylla och stökigheter som annars kan komma med fri tillgång till alkohol.

Resan var precis vad vi behövde och när vi behövde den. Vi lämnade aldrig hotellområdet utan tog det bara så lugnt vi kunde med småbarn. Det var så enkelt. Allting blev liksom serverat och man behövde knappt tänka något utan bara att stänga av hjärnan och vara. Det jobbigaste för mig var förstås värmen och jag jagade ständigt skuggan, men trots allt tycker jag att jag klarade mig förvånansvärt bra. Nästa resa kommer vi vara 5 stycken! Det återstår bara att se när och vart det blir… För resa, det kommer det bli mycket mer av för den här familjen!