Gravidvecka 39 (38+4)

För en vecka sedan ville jag bara ge upp och ”gjorde allt” för att sätta igång förlossningen (typ bad till förlossningsgudarna och gick på zonterapi). Men idag känns det mycket bättre, och detta är förstås för att nu är jag inte själv med barn och hushåll. Linus fortsätter vara hemma till söndag och jobbar sedan 4 dagar innan han är tillbaka ”för gott”, dvs tills Casper är född (och lite till hoppas jag). Och mamma kommer på onsdag förmiddag, så egentligen är det bara söndag till tisdag som jag är ensam med barnen igen.  Det ska vi nog kunna uthärda!

Idag var jag på MVC och gjorde lite koller som vanligt. Allt såg bra ut och magen hade vuxit på bra och hade SF mått på 35. Min vikt låg på 73kg och mitt blodtryck var som det skulle. Barnmorskan och hennes student som var med hade roligt åt ”knölarna” på min mage, dvs en liten fot där, och ett litet knä där. Det är helt sjukt vad han ligger ”utanpå” och hur tydligt man kan följa hans små kroppsdelar när dom rör på sig.

Och hur jag mår då? Jo jag undviker att röra på mig så gott det går och det gäller även smårörelser som att böja mig ner för att plocka upp något på golvet, eller gå ner för trappan för att hämta dricka. Istället är jag sängliggande så mycket det bara går, och om det är något som hjälper så är det det. Annars har jag väldigt mycket sammandragningar, sporadiska förvärkar och så är det ju mina höfter som gör ont. Casper har börjat sparka mig ganska rejält på revbenen nu, och det är väl lagom mysigt. Jag dricker så mycket vätska som möjligt, men springer och kissar jämt fastän jag känner mig uttorkad. Om jag sitter för länge med fötterna ner så börjar kroppen svälla och jag får ont i ben och händer främst. Jag sover oroligt och har mycket mardrömmar. Inatt drömde jag att en bekant (som jag inte sett på nästan 4 år) försökte mörda mig, och det slutade med att jag dödade honom genom att sticka en vinöppnare i hans huvud. Härligt va?

Summa summarum, jag ser fram emot att målgången närmar sig, men känner ingen panik över att det kan dröja tre veckor till. Gissningsvis kommer han den 20e som jag trott hela tiden. Mvc bokade min nästa tid åt mig på det datumet, och har jag ingen bebis än då så kommer jag be henne göra en hinnsvepning. Det funkade ju med Filippa, så borde väl gå vägen nu också. Nu hoppas jag bara att han inte växer på sig allt för mycket. Filippa vägde 4200g vid födseln, och om jag får önska vill jag nog hellre klämma ut en mindre bebis (som Ludde 3200g…).

IMG_8057IMG_8063IMG_8064
Lite roligt är det att se hur man ser ut bakifrån! Dvs man ser nästan ingen mage alls.

Kommentera gärna!

