Bakåtvänt i bilen

Jag skrev ju ett inlägg förra veckan om hur vi funderade på vilket sätt vi skulle få plats med 3 bakåtvända bilbarnstolar i vår Volvo XC60. Ludde som vi vill ha i framsätet blockade sidospegeln först och jag började tvivla på om det skulle fungera. Men vi (jag) justerade både bilens stol och barnstolen så att det till slut blev bra för Ludvig ur både komfort och säkerhet synpunkt.

Imorse fotade jag barnen lite snabbt i sina stolar som nu sitter på rad. Ludde är 3,5 år och är över 1,10 m lång och har ändå gott om plats för sina ben. Tar han av sig sina vinterkängor kan han till och med låta benen hänga rakt ner. Dom flesta byter ju till framåtvänd stol vid den här åldern, men eftersom det är säkrare med bakåtvänd och Ludde aldrig klagat så finns det ju ingen anledning att ändra än!

Filippa sitter superbra bakom i sin Klippan stol som är monterad på en isofix bas. Babyskyddet som Casper kommer använda kan också klickas in i den basen, men då vi endast har en bas är det bättre Filippas stol använder den och vi kör med bälte på mittenplatsen för babyskyddet. Och om jag är ensam med Casper kan jag enkelt klicka bort Filippas stol och sätta Casper där istället. Skulle det vara så att vi saknar en extra bas får vi väl helt enkelt köpa en till.

Sjukt nöjd är jag att vi (jag) fick till det och hoppas vi kan ha kvar vår XC60 i många år till! Tack alla för input jag fick på förra inlägget!

WP_20151111_09_20_40_Pro_1
WP_20151111_09_20_45_Pro_1
WP_20151111_09_21_02_Pro_1

Kommentera gärna!

