Hur man botar en kräkbebis och får sova om nätterna!*

Jag är verkligen inte en person som klagar i onödan och är snarare lösningsorienterad. Kommentarer som att det inte finns något att göra, eller att man inte ska låta problemet stressa en provocerar mig. Problem är ju till för att lösas, och man måste väl iallafall försöka?

Vi fick en massa bra råd igår, och valde ut flera som kändes passande för vår situation, och gissa vad! Vi sov inatt! Inte en kräk och väldigt lite grymtande från Casper. Alltså jag visste det. Casper hade ont i magen, och det är mitt jobb som mamma att försöka göra mitt bästa för att han ska må bra. Vilket gör att JAG mår bra!

Följande tips tog jag till mig:

Magdroppar Skickade svärmor att köpa Sempers magdroppar. Omöjligt att säga om de hjälper, men skadar ju inte!

Mängd mat Det allra viktigaste rådet kom från Emilia, förskolemamma och vän, och det var helt enkelt att reglera hur länge Casper får amma. Han bestämmer hur ofta, men jag bestämmer hur mycket. Detta går ju emot allt man läser om hur barnet ska få ligga vid bröstet så länge de vill, men jag är nu övertygad att Casper behöver denna hjälpen från mig. Jag trodde han skulle bli arg när jag tog honom från bröstet, men det har han inte blivit.

Rapa Jag har varit jättenoga med att han ska rapa ordentligt. Det får ta sin tid, men man får igen det! Så Casper ammar i 4-5 minuter, upp och rapa, och vill han äta mer då får han ett par minuter till och sen rapa igen.

Sovställning Som ni ser på bilderna nedan har jag lagt upp hans bädd så den lutar och även lagt honom lite på sidan.

Resultatet då? Jo vi somnade vid 23:00, och vaknade först när han var hungrig vid 1:30, alltså ca 3h sen sista amningen. Med blöjbyte och noggrant rapande somnade vi väl om 2:00. Nästa gång vaknade Casper först framåt klockan 5:00, och samma då. Vi somnade om 30 min senare.

Klockan 7:00 blev det morgon då både Ludde och Filippa vaknade. Ludde sov inne hos mig sedan 1 tiden då han kissat i sängen, vilket han inte gjort på månader. Max otur, men vi fokuserar på framgångarna med Casper istället.

Jag gick ner med de stora och kunde fixa deras flaskor och sätta på Barnkanalen medan Casper sov 30 minuter till.

Så att summera, när jag började reglera hur länge Casper fick äta (samt de andra tipsen) slutade han kräkas, har inte klagat på magont, och velat äta mer sällan! Dessutom har han varit piggare idag på förmiddagen och varit mer ”med” än tidigare. Inget mindre än en fullträff skulle jag vilja säga! TACK för alla tips och erfarenheter ni delat med er! Så jäkla grymt när vi kan lära oss av varandra!


*Jag hoppas ni förstår att titeln är skriven med lätt ironi och glimten i ögat. Vad som funkar för oss funkar ju inte för alla!

8 thoughts on “Hur man botar en kräkbebis och får sova om nätterna!*

  1. Heja dig Anna! Du har bättre ork och tålamod än vad jag minns jag hade när ni var små. Men så hade jag barn som sov på natten. Nåja den första tiden ammade även jag nattetid med 2:an (du alltså) och 3:an. Dock inte första, som du vet, men fick ändå gå upp på natten för att tömma brösten.
    Du har min fulla respekt för att du fixar tre barn på egen hand periodvis. Hoppas nu att det stabiliserar sig och att du får lite sammanhängande sömn. Kram ❤

  2. Hurra vad bra! Rapa, bestäm och behåll dropparna de första månaderna så kommer hans mage bli glad och mammans sovkonto också! Visst är det skönt när man får råd som kan funka? Jag är likadan; vill lösa det felande, inte bara acceptera att det ska va så skruttigt. Hoppas nätterna och amningen håller sej så regelbunden för dej! Sjukt impad av din moderskap till de tre små! Kram!

  3. Hej! Lyckönskningar till Casper och tack för allt du delar. Det där ”lägestipset” skulle jag troligtvis haft glädje av för sisådär 6 månader sedan, men vem vet, kanske kan jag får användning av det till en tvåa senare. Jag lägger det på minnet! Jag har också avbrutit min Milla tjej i amningen. Hon får nappen istället när jag uppfattar att hon har fått lagom. Det har varit nödvändigt och lyckat för oss. Fortsatt lycka till!

    1. Hej! Ledsen för sent svar! Ca 5 min åt gången och det funkar!!!! Så fort jag låter honom äta så länge han vill blir det kaos, men om han ammar ofta men kortare kräks han inte alls lika mycket! Testa!

Kommentera gärna!

