Kroppen en vecka efter förlossningen

*En liten varning, bloggen innehåller mycket gravid- och förlossningsrelaterade ämnen för tillfället och ganska ointressant och kanske till och med avskräckande för vissa, så läs på egen risk!*

Kvinnokroppen är bra fantastisk som först lyckas skapa en liten människa inuti livmodern, bära på den i 9 månader, genomgå en förlossning och sedan relativt snabbt gå tillbaka till ”normal” igen.

Men ibland kanske vi förväntar oss att allt ska vara som före graviditeten lite väl snabbt. För vissa är det kanske så, men inte för den här snart 39 åriga kroppen. Jag har aldrig förstått hur vissa kan ta långa barnvagnspromenader bara dagar efter förlossningen. Eller de som kan börja träna! Avundsjuk! Men jag antar att det inte är så för alla, och jag tänkte dela med mig hur det varit och är för mig.

Foglossning: Har man lättare foglossning (som jag hade med Ludde och Filippa) så försvinner problemen oftast direkt efter man fött barn. Men vid svårare foglossning kan det tydligen ta lång tid och kan krävas mycket arbete att bli av med besvären. Dag 4 och 5 efter förlossningen hade jag en otrolig smärta i hela kroppen som liksom gav mig ilningar från huvud till tå. Jag pratade med en barnmorska om det och hon förklarade att det beror på hormonella förändringar i kroppen som kan ske både när man blir gravid och efter man fått barnet.
Nu har jag ont i bäckenet precis på samma sätt som under graviditeten och haltar ibland. Efter nyår ska jag ta itu med detta om jag fortfarande har besvär. Det blir väl till att besöka en sjukgymnast.

Underlivet: Väldigt många måste ju sys direkt efter förlossningen och likaså jag. Jag har inte haft några större problem, men stygnen i sig gör ont typ hela tiden.
Nu har jag dessutom fått en konstant smärta som påminner om hur det kändes när man hade en bebis som tryckte neråt. Jag antar att det beror på att kroppen håller på att läka, och smärtan är övergående, men den gör verkligen vardagen jobbig för tillfället.
Avslaget (typ svenskans värsta ord) börjar avta, men jag minns med de andra barnen att det kom och gick många veckor till. Ludde tycker att det är väldigt lustigt att mamma använde ”blöja”. Fy fan vad äckligt det är.

Brösten: Mina tuttar börjar långsamt rätta sig efter behovet, men stundtals kan jag knappt röra mig för att det spänner så. Och jag kan inte tänka några sentimentala tankar utan att det rinner till. Så himla enerverande!

Magen: Det är helt otroligt, men huden har nästan dragit ihop sig helt! Med tanke på hur stor min mage och uttänjt skinnet var kombinerat med min ålder kan jag inte förstå hur jag INTE har en påse som hänger på magen. Jag hade liksom förstått det bättre. Nu finns inget yttre bevis på att Casper legat där inne.

IMG_0983

Dela gärna med er av era erfarenheter!

One thought on “Kroppen en vecka efter förlossningen

  1. Jag längtar bara efter att kunna träna igen, och det har inget med utseendet att göra men vill få tillbaka styrka i kroppen!
    Ang smärtan så var det precis likadant med de andra två barnen, så nog bara att härda ut. 😦

Kommentera gärna!

