Adventskalendrar

Åh vad jag önskar jag kunde hänga på sociala medier vågen av fina adventsbilder med ljusstakar och annat juligt. Men herregud vad ”sorgligt” vårt hem ser ut. Totalt kaos med leksaker överallt, smutsiga lakan i alla sängar och tvättberg av handdukar som stinker av sur mjölk. Inte en julpinal har kommit och det är mörkt i hela huset. Jag hade åtminstone tänkt få upp ljusstakarna i fönsterna, men jag lyckades inte hitta dom på vinden så jag fick ge upp.

Imorgon kommer Linus äntligen hem, så då lär han inte få en lugn stund då han har mycket att ta igen. Och när allt är klart ska vi ha adventsmys med lussekatter (oops jag har ätit upp alla så Linus får visst baka också!) och glögg.

Men en sak som jag köpte för över en månad sedan är adventskalendrar till barnen. Förra året köpte jag presenter och slog in till Ludde för varje dag, men i år tog jag den enkla vägen. Dock tycker jag det är väldigt hög kvalitet och inte något skräp som kommer slängas. Det är kanske lite onödigt att ha två var, men det finns liksom en tanke bakom dem.

Min lillebror och jag lekte mycket med Playmobil tillsammans, och nu tänkte jag att det är dags att introducera dessa hållbara och fina leksaker till mina barn. Och då det fanns olika åldrar på deras kalender kan både Ludde och Filippa få varsin. Tanken är att de får öppna luckan efter förskolan.

Sen tycker jag så himla mycket om Pixi kalendern och detta blir tredje året som vi har den här hemma. Vi sparar förstås alla böckerna och har en ganska gedigen samling nu, och de läses mycket och Filippa gillar att bara bläddra igenom dom. För att undvika bråk så köpte jag även en Bamse adventskalender som verkar ha samma koncept som pixin med små böcker. Jag tänkte dom får öppna och läsa varsin vid läggdags.

Medan jag skrev detta inlägg så knackade två tjejer som sålt oss ”jultidningar” på med våra varor. Jag minns förstås inte vad jag köpt, men fatta lyckan när jag förstår att det bland annat är JULKOLA! Denna första advent blev plötsligt mycket bättre! EDIT: Tjejerna hade tydligen blandat ihop beställningarna och jag hade INTE köpt kolorna och fick lämna tillbaka dom. Undrar om grannen inser att 5 stycken saknas…

PS: Ska bara tillägga att barnen är med farmor och farfar idag sedan lunch och var även där igår. Halleluja vad skönt det har varit och Casper och jag har haft möjlighet att bara ligga på soffan tillsammans. Hans mage har bråkat lite extra och vill inte ligga själv, och jag har haft ont i underlivet med spontana blod”strömmar” så fort jag rört på mig. Nu vill jag bara läka och må bra igen! När Linus kommer hem så flyttar Casper och jag till gästrummet, och då hoppas jag att de extra timmar sömn samt lugna dagar kommer påskynda läkandet. Hoppas…

Kommentera gärna!

