Kolik- och kräkbebis?

Sista gången jag kollade på klockan under gångna natten hade den hunnit bli 5. Då hade jag inte sovit en blund utan kämpat med en Casper som var väldigt olycklig. Allt var nerkräkt. Lakan, pyjamas, flertalet handukar, ja till och med mina trosor hade lyckats bli blöta av kräk.

Vi har alltså en bebis med både kolik och svag magmun dvs kräkbebis. Vad jag läst mig till så har de båda problemen ingen koppling, eller vad säger ni med erfarenhet? Hade ni med kolikbebisar även problem med kaskadkräkningar?

Det känns dock som magen blivit bättre sedan jag började äta mjölkfritt. Han har inte lika mycket magknip, och bajset är inte lika vattnigt utan ser oftast normalt ut.

Och kräket vet jag av erfarenhet att vi slipper om jag reglerar amningen, men det jobbiga är att han blir så förbannad nu när jag avbryter honom och därför har jag fuskat en hel del… Men nu är situationen ohållbar så vi är tillbaka till att jag bestämmer hur länge han ammar vilket är ca 4-5 minuter. Jag tajmar avbrottet med att han tar en naturlig paus, och om jag sen går omkring med honom ett litet tag efter så brukar han rapa och sen lugna sig.

Idag har han ammat ungefär en gång i timmen, men jag hoppas verkligen att det blir färre gånger under natten. Bara jag slipper skrik och kräk så känns det ok att behöva amma dygnet runt!

Casper fick sitt första bad idag. Gick väl sådär med två andra barn som stod och skrek för de också ville bada och skrämde livet ur stackarn. Nästa gång får bli när de är på förskolan!

5 thoughts on “Kolik- och kräkbebis?

  1. Hej!

    Har en liten kille här som snart blir sex månader. Jag har gått igenom precis det du beskriver men börjar nu se ljuset i tunneln 🙂 Jag fick mitt tredje barn i somras och precis som de tidigare barnen har han kräkts massor och haft ont i magen/kolik, jag tror nog att koliken varit mest påtaglig denna gång. Jag provade också mjölkfritt men det är en stor ”apparat” att äta helt mjölkfritt och tyvärr misslyckades jag flera gånger. Istället drog jag ner på mjölkprodukter, körde mest laktosfritt och började ge ersättning (NAN sensitive efter tips från Helena ;-)) och då blev det bättre. Han blev mer mätt/stod sig längre och magen någon lugnare. Sedan var jag väldigt kluven för jag ville verkligen amma – det är ju sista gången och jag tycker det är så mysigt men efter övervägande fram och tillbaka så fasade jag ut det. Jag fick även med mig några burkar Nutramigen men det vägrade min kille att dricka – tror jag började för sent med det… börjar man i tid vet de ju inget annat men min hade redan vant sig vid NAN:en. Vad gäller kräkningarna så kan det ju låta som ett mindre problem men JISSES vad frustrerad jag varit!!! Det i kombination med en aldrig nöjd bebis gjorde mig tokig ibland. Nu verkar det dock ha gett med sig – både det och magen så nu hoppas jag att det är ”över”. Jag märkte en ganska markant skillnad vid 4-5 månader.
    Oj det blev en lång kommentar och inte kom jag väl med några bra tips och trix men jag ville nog bara säga att jag varit i samma sits och att jag gråtandes gått promenader med vår skrikande lilla skatt i vagnen och tänkt att det här med ”3:an” kanske inte var så klokt men det är som bortblåst nu 😉

    Hälsningar en annan Viby-bo 😉

  2. Hej Anna,

    Jag skrev en kommentar för några dagar sedan men den verkar inte gått igenom? Jag har gått igenom precis det du beskriver. Fick vårt tredje barn i somras och det har varit kolik och kräks, något som tagitven del på krafterna men vips så blev det bättre och man glömmer fort ☺️. Jag provade det mesta vad gäller olika knep och försökte köra mjölkfritt men jisses vilken apparat det är! Jag kände att jag behövde all energi jag kunde under denna tid och att sedan äta helt mjölkfritt tog nästan ännu mer energi (vet att det kanske låter ego men jag älskar att unna mig lite gott!) Även om det kändes tungt så beslöt jag mig tillslut för att dra ner/skippa amningen och ge ersättning. Jag fick Nutramigen med mig hem från BVC/Helena 😉 men min lilla kille hade nog hunnit vänja sig för mycket vid den andra ersättningen och vägrade. Nu kör vi dock uteslutande på NAN sensetive och både mage och kräkningarna har blivit bättre! Kan vara många andra faktorer som spelat in (stor kille=vill ha mkt mat, kort tungband mm) men nu har det äntligen vänt! Har gråtandes gått promenader hemma i Viby och undrat om det här med 3 barn var så lyckat men nu kan jag säga att det är det!!! Blev en lång kommentar som kanske inte gav så mkt men jag ville bara säga att jag gått igenom detsamma och att det bara blir bättre!

    //Malin

    1. Hej Malin! Sorry, har missat att kolla och godkänna kommentarer! Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter! Låter ju minst sagt som vi borde ses och dela erfarenheter. Du ligger ju några månader framför mig nu. ☺
      Sen vi började köra mjölkfritt och kontrollerad amning så har det blivit så mycket bättre! Eftersom jag är laktosintolerant så är steget till mjölkfritt inte så stort. Idag upptäckte jag tex att pressbyråns lussekatter är mjölkfria. Hurra!
      Hur gamla är dina andra barn?

  3. Åh jag går igenom samma sak just nu! Min flicka är 4 veckor och för tre dagar sen började hon skrika sig igenom dagarn och kvällarna, men hon sover på nätterna! Vet inte om det är kolik eller va det är. Ska iaf köra mjölkfri kost med start imorgon och hoppas på att det blir bättre! Några andra tips förutom det? Några erfarenheter av Semper magdroppar? Började ge dem fär några dagar sen, är misstänksam att det kan vara dem som är boven….
    När hon väl sätter igång att skrika så söker hon sig till bröstet, som hon får, men sen skriker hon när hon väl får bröstet…och sen metar hon efter bröstet igen. Något din lille har gjort?

Kommentera gärna!

