Cirkus

Jag är oerhört glad över att vi funnit diverse metoder och knep för att Casper ska må bättre och att jag får sova bättre på natten. Men om ni trodde detta innebär att det är frid och fröjd här hemma så kan ni känna er lurade. Nej då, det är värsta cirkusen på nätterna. Vad annat kan man räkna med när det är en vuxen (jag) som ska tillgodose behoven av en 3,5 åring, en tvååring och en tvåmånaders bebis själv? Låt mig berätta om vår natt.

23.00 Casper kommer äntligen till ro och vi somnar. (Ludde och Filippa somnade vid 20.30)
00.00 Ludde vaknar gråtandes i sin säng. Jag får hämta honom och försöka få honom att tystna så han inte väcker sin lillasyster som sover i samma rum. Efter ett tag följer han med in till mitt sovrum och lägger sig på andra sidan av Casper.
01.00 Filippa vaknar och skriker från sin spjälsäng att hon vill ner. Jag försöker få henne att lägga sig ner men hon är bara förbannad. Till slut kommer vi överens om att jag går och gör en flaska välling till henne och hon ligger kvar. När hon druckit upp sitter jag bredvid henne tills hon somnar.
02.00 Casper vaknar och vill tutta. Han somnar om relativt snabbt igen efter lite rapningar och kräk.
03.00 Filippa vaknar igen och bara skriker att hon vill ner till soffan. Jag lyfter upp henne och går och kramar henne tills hon slappnar av. Vi lägger oss tillsammans på Luddes säng, och när hon somnat lämnar jag henne där.
04.00 Casper är hungrig igen.
05.30 Filippa vaknar i Luddes säng gråtandes och vill ha välling och gå ner. Jag ger med mig och bär ner henne, slår på barnkanalen och ger henne en flaska välling. Själv går jag upp igen.
6.00 Casper är hungrig igen. Nu kommer Filippa upp och skriker bredvid sängen att hon vill att jag ska komma ner och väcker Ludde som också blir ledsen och börjar prata om att han vill ha oboy. Jag säger åt Ludde att lägga sig igen och Filippa lyfter jag (under protest) upp på sängen och låser fast henne i min famn med både armar och ben. Hon slappnar av ganska snabbt och somnar så småningom. Nu ligger vi 4 stycken på rad i vår 180 säng och jag är allt annat än bekväm men lyckas slumra till lite.
8.00 Casper vill äta igen och nu är alla vakna och glada. Utom jag då. Jag var allt annat än utvilad och glad.

Det värsta med dessa nätter är hur de påverkar mig som mamma dagen efter. Med Casper har jag all tålamod och förståelse i världen, men dom andra två får se en annan sida av sin mamma. En arg och lättirriterad person som skriker på dom. Inte okej. Och efter en tråkig morgon går jag sedan hela dagen med en klump i magen av dåligt samvete för jag tappat fattningen. Tack och lov är dom på föris och är tillsammans med sina vänner och världens bästa pedagoger som ALDRIG skulle prata med dom som jag gjort. Och så lovar jag mig själv att inte bli så arg igen. Att minnas att dom är små. Men så kommer en till cirkus-natt och jag vet att jag kommer bryta mitt löfte. När ska det vända?

image
Hur kan man bli så arg på dessa ljuvliga mini-människor?

7 thoughts on “Cirkus

  1. Vilken natt! Jag är ensam en gång i veckan med två barn vilket jag tycker är jobbigt, speciellt denna vecka när både jag och den minsta är sjuka. Ni hade ju en tjej hos er innan som hjälpte till. Har ni möjlighet att ha det igen? Du som är så mycket själv 😦

    1. Nej jag känner att vi bor för trångt. Jag tyckte faktiskt det var ganska jobbigt att vara ansvarig för ytterligare en person. Jag får dock hjälp ett par timmar på eftermiddagen av en granntjej som vi betalar, och som jag skrev senare, även grannen bredvid som ställer upp på bebisgos gratis. 🙂

  2. Hej! Jag är mamma till två små barn och jag tycker det är roligt att följa dig för jag tycker du gör det helt otroligt bra! 🙂 Förstår det du säger om tålamodet som tryter när man inte får sin sömn.

    Ha det så bra 😊
    // Anna

  3. Hej
    Känner igen det där med kaosnätter och dåligt tålamod. Du kämpar på och är en fantastisk mamma. Om du inte hade haft dåligt samvete då hade det kanske varit en annan femma men du kämpar på. Så roligt att följa dig. Du har en härlig blogg.
    Kram på er

Kommentera gärna!

