Bvc föräldragrupp och tvåårstrots

Det känns som vår kalender är full och varje dag har vi något på schemat. Kul, men också lite stressigt.

Idag var första träffen med föräldragruppen som anordnas av bvc och 6 mammor var på plats. Jätte trevliga allihopa, men jag hade hoppats att det funnits någon som haft likadan situation som mig. Antingen någon ”ensamstående” eller åtminstone någon med tre barn. Nu var alla tvåbarnsmammor och jag kände inte riktigt att jag kan relatera till deras ”problem”. Som jag skrivit tidigare så upplevde vi aldrig någon tvåbarnschock, men däremot har det blivit en enormt stor omställning att nu ha tre barn. Man ska inte jämföra sig med andra, men jag avundas deras lyxproblem. Dvs tex att få egentid med det äldre barnet. För mig ÄR det egentid när jag bara har antingen Ludde eller Filippa OCH Casper. Och som det är nu har jag bara ett mål. Att vi alla ska överleva och att de inte ska växa upp och hata mig. Sorgligt, jag vet. Men vi har en tuff månad helt enkelt! Jag hoppas det vänder snart!

Flera hade tvååringar hemma så vi pratade en del tillsammans med bvc kuratorn om tvåårstrots och delade erfarenheter. Det var skönt att bli påmind om faktumet att Filippa är för liten för att bli tillrättavisad och skälld på. Jag hade mycket större tålamod när Ludde var två år och brukade säga att om man är hård sätter han bara hårt tillbaka. Filippa fungerar på samma sätt. Ju mer vi skäller på henne, ju mer trotsar hon.

Och nu är hon uppenbarligen påverkad av allt som händer och sover väldigt dåligt och vaknar ofta. Detta gör ju inte direkt att mitt tålamod blir bättre, så det var skönt med en vänlig påminnelse från kuratorn. Kanske det är dags att läsa ”Med känsla för barns självkänsla” igen. Bästa guiden för föräldrar och ett superbra stöd med konkreta tips för bättre relationer med sina barn!

image

Vår fina Filippa med så mycket vilja och känslor i en liten förpackning.

2 thoughts on “Bvc föräldragrupp och tvåårstrots

Kommentera gärna!

