Får man knacka på oannonserat hos vänner?

I söndags var vi på mysigt 4-års kalas hemma hos vänner från förskolan och nästan alla föräldrarna stannade kvar. Jag tror dom flesta av barnen skulle vara ok med att bli lämnade, men vi vuxna har alltid så trevligt tillsammans och det gäller att passa på när chans ges! Snart är väl Ludde för gammal för att vilja ha mamma med…

image

Vilket fall så började vi prata om hur privata vi svenskar är och vilka murar vi sätter upp mot omvärlden. Alla bor på sina egna kvadratmeter och många känner inte ens sina närmaste grannar. Och om man ska ses är det viktigt att man planerar i god tid före. Att bara spontant knacka på hos någon är otänkbart. Eller är det bara ett Stockholmssyndrom? Själv älskar jag spontanbesök och tycker alltid det är härligt när någon man gillar knackar på dörren även om det är tokstökigt hemma.

Idag när jag skulle hämta barnen på förskolan började Ludde och Ella prata om att de ville leka, och då hennes mamma dök upp samtidigt bestämde vi att det funkade. Men Filippa blev jätteledsen och ville också följa med, så det slutade med att vi alla åkte hem till dom och vi satt sedan 11 stycken vid matbordet. Så himla härligt! En unge kissade på sig, en fick forsande näsblod och vi käkade rester till middag. Riktig vardag och så himla befriande. Långt ifrån instagram perfekt, men en bild hamnade där oavsett.

Så nu undrar jag, hur gör ni? Hälsar ni på vänner oannonserat? Eller tycker ni rent av att det är oartigt? Och vart bor ni/kommer ni ifrån?

image

Jag har på mig en av mina supersköna amningsklänningar från Boob! Älskar’t!

Kommentera gärna!

