Äta mjölkfritt

Som ni kanske minns slutade jag äta komjölksprodukter strax innan jul då Casper hade problem med kolik och absurda kräkningar. I samband med att jag började äta mjölkfritt så gjorde vi även några andra åtgärder så jag kunde ju aldrig veta vad det var som hjälpte. Och faktiskt har jag tänkt ofta att jag säkert slutat med mjölkprodukter i onödan.

Så till slut på fettisdagen kunde jag inte hålla mig och käkade en semla och drack kaffe med riktig mjölk. Så gott! Därmed bestämde jag mig för att gå ALL IN och jag käkade även en del choklad och en Ben & Jerry’s. Allt jag saknat som mest. Men mer och mer har Casper börjat kräkas, och idag var det så hysteriskt att jag fick inse att det var mjölken som var boven och dags för mig att sluta med mjölk igen. Så nu hoppas jag på att kräkningarna avtar!

Och du som funderar på att prova mjölkfritt oavsett anledning så kan jag säga att det är faktiskt inte så himla svårt. Så länge man äter hemma finns det många bra ersättningsprodukter att använda. Här kommer några tips från mig från mina enkla erfarenheter.

– I kaffet är mandelmjölk godast och skär sig inte.
– Kolla innehållsförteckningen på chips!  Det kan gömmas mjölk i dom.
– Bröd är oftast mjölkfria och så länge man har goda pålägg så kommer man långt. Jag har levt gott på mackor med jordnötssmör och skivad banan.
– Många ersättningsprodukter finns som sagt och jag har gillat både matlagningsgrädde och creme fraiche från Oatly.
– Saknar du choklad så har jag tre bra tips: Delicatobollar, Frödinge kladdkaka och Alpro Soya chokladpudding!

image

Vad gör jag inte för dig min älskade tjockis! ❤

3 thoughts on “Äta mjölkfritt

  1. Tänkte just fråga dig hur det gått med den mjölkfria dieten. Men nu vet du vad som gäller. Hoppas att det växer bort, dvs att Casper inte kommer att vara tvungen att undvika mjölkfritt i framtiden.
    De senaste bilderna på Casper har jag sagt att det finns likheter med Erik när han var bebis, och här är det ännu tydligare. De ändrar ju utseende, så det blir spännande att se om han blir mer lik sina syskon när han har ”växt till sig”.

  2. Men Anna! Du måste testa Oatlys iKaffemjölk. Skummar man den blir det vääärldens bästa latte/ cappuccino ever. Den produkten är anledningen till att jag ens kan vara vegan 😉 Har inte provat den kall i kaffe men vet att den är gjord så att den inte kan skära sig och så blir inte kaffet blaskigt av den. Hett tips!

Kommentera gärna!

