Kalas

Just nu (denna sekund, kommer ha ändrats i slutet av detta inlägg) sitter jag ensam i vårt kök. Filippa och Casper sover båda utanför dörren i dubbelvagnen, och Ludvig är på 4-års kalas. Faktiskt det första kalaset som han åkt iväg själv på, och han gick bara ut själv med paketen under armen när Catarina och Arvid kom förbi och hämtade honom. Stora killen. (Jag håller tyst med hur många gånger jag fick säga åt honom att sätta på kläderna på morgonen.)

Det är Ella från hans förskolegrupp som fyller år och har kalas på lek och bus i Upplands Väsby. Detta blir även hans första gång på kalas som ej är hemma. Och detta fick mig att tänka på alla dessa krav som ställs på kalasen. Och då menar jag inte från barnen, för ärligt talat, dom ställer ju orimliga krav dagligen, så det är väl inget man som förälder inte kan handskas med? Nej jag pratar om kraven från ”åsiktsspridarna”.

Det klagas på föräldrar som väljer att inte ha kalasen hemma utan arrangerar fest på badhus, lekland etc. -”Nej nu har det gått överstyr med barnkalasen”. ”Barnen tycker ändå det är roligare att vara hemma”. ”Alla har ju inte råd”. Föräldrar som väljer att inte bjuda hela klassen blir lynchade. Sen finns det många som rynkar på näsan åt såna som jag som går lite bananas med tema. Och det finns säkert dom som tycker det är fel att INTE go all in när det gäller sina barns födelsedagar.

Jag resonerar så här. Gör vad som funkar för er familj!!! Känns det övermäktigt att ha ett kalas hemma och är beredda att spendera pengarna som krävs för borta kalas: do it! Vill ni vara hemma men inte har tid/ork/intresse/pengar att lägga ner, köp ett paket big pack glasspaket, släng på några godisbitar, stick ljus i och voilá, du har en superuppskattad barntårta! Och tycker ni det är kul att pyssla och planera inför ett temakalas, för all del GÖR DET utan att skämmas! Men gör det för din egen och ditt barns skull och inte instagramföljarnas.

Och när det kommer till vilka som ska bjudas så känner jag också att det är upp till var och en. För oss är det väldigt enkelt nu med att vi bjuder alla i förskolegruppen vilket är 7 totalt. Inbjudningarna skickas direkt till barnen eller föräldrarna och inga lappar får finnas på förskolan. När barnen blir större tänker jag att det är bättre att ha kalas med kompisar som man inte går i samma klass med (plus kanske ett par från klassen) om nu inte det känns aktuellt att kalas för en hel skolklass. Det passar nämligen inte alla barn att ha ett sånt stort pådrag, och jag tycker inte man ska tvinga någon till det bara för att vara rädd för att stå för mobbning. Tro mig, jag var inte populär i skolan och blev oftast inte bjuden, men om man tror att man stoppar problem med mobbning genom att bjuda alla på kalas så har man gjort det väldigt lätt för sig. Nej, ta tag i dom större problemen då säger jag, och det gäller både föräldrar till utsatta och icke utsatta barn.

Nu hoppas jag Ludde och hans knyttekompisar (hans förskolegrupp) har det superskoj på Ellas kalas, och i veckan känner jag att jag ska börja planera för vårt 4 årskalas! Förhoppningsvis får vi lika soligt och fint väder som det har varit hans första 4 födelsedagar (även dan han föddes var solig!) så vi kan vara ute på tomten då vi ska ha STAR WARS KALAS! 😀

Dela gärna med er i kommentarsfältet av era åsikter!

image
image
Bilder på Filippas Olaf tårta när hon fyllde 2 år som jag aldrig visat då jag själv inte hade någon kamera framme. Den blev uppskattad, men jag har ingen aning om hur den smakade då jag inte kunde äta pga Caspers komjölkallergi. 🙂

One thought on “Kalas

  1. Vi har inte kommit till den där ”kalasåldern” riktigt ännu, men min moster sa en bra grej när det gäller barn och kalas som jag nog kommer ha som riktlinje i framtiden; man ska bjuda så många kompisar som antalet år barnet fyller. Alltså på femårskalaset får det komma fem kompisar, osv. Jag tycker det låter så klokt, då blir det liksom hanterbart för både vuxna och barn och man orkar med lite mer för varje år. Iallafall om man ska ha kalaset hemma och inomhus.

Kommentera gärna!

