#offlineoclock

Anledningen att jag får så lite sömn kan ju stavas C-A-S-P-E-R, men i ärlighetens namn hade jag kunnat somna tidigare om kvällarna. Förr var det teven som höll mig uppe om kvällarna, men nu är det främst slösurfande på mobilen som är skurken. Visst gillar jag verkligen att läsa andra bloggar samt kolla instagram, men seriöst, hur ofta blir det inte bara en grej att man inte vill lägga ifrån sig mobilen? Hur många gånger behöver jag egentligen uppdatera instagramflödet innan jag släcker ner?

Nej, nu ska det bli ordning på det där, och jag har antagit utmaningen från If som innebär att man ska gå offline mellan 22 och 06. Igår var första kvällen som jag medvetet la ifrån mig mobilen efter klockan 22. Jag ska ärligt berätta att det kändes konstigt, speciellt när snoriga Casper gjorde att läggningen fördröjdes och sista amningen innan natten skedde efter 22. Då hade man gärna slösurfat! Men nu är det så att ljuset från mobilen stör produktionen av kroppens eget sömnhormon melatonin och påverkar sömnen negativt.

Så i två veckor kommer jag tvinga mig själv att släcka ner efter 22 och inte frestas att kika på mobilen under nattamningarna. Vad säger ni, någon annan som känner sig manad att haka på utmaningen?

image
Känner ni igen er? Illustration av hej hej vardag.

Categories JAG

One thought on “#offlineoclock

  1. För att jag ska få någon sömn överhuvudtaget lägger jag mig när min bebis läggs för natten, mellan kl 20-21 någongång.
    Ibland kollar jag mobilen vid nattamningen om jag har som mål att lägga tillbaka honom i sängen. Allt som oftast somnar jag mitt i amningen dock så det blir summa sumarum inte mkt mobil mellan 22-06 🙂

Kommentera gärna!

