Sömntips

Jag är problemlösare ut i fingerspetsarna och vägrar att bara acceptera faktum när det är jobbigt. Så att jag inte har försökt förbättra sömnen för mig själv de senaste veckorna är ju väldigt märkligt. Men jag skyller på sömnbrist!

Det finns två anledningar till att Casper vaknat minst en gång i timmen på sistone och dels är det pga hans hosta och dels för att han varit hungrig. Och båda problemen kan man ju åtminstone försöka göra något åt. Och har man tur så får man vakna utvilad för första gången på väldigt länge.

Casper har ju förmodligen fått RS viruset. De flesta små barn får det men alla drabbas ju olika mycket. Casper har varit extremt snorig (jag får skriva ett annat inlägg om hur man hanterar det) men det har tack och lov blivit mycket bättre men kvar är hans hosta. Speciellt under natten kommer hostattacker som ibland slutat med slemfyllda kräkningar. Det finns en massa husmorstips mot hosta, men något som alltid funkat för mig och mina barn är luftfuktare. Jag har tidigare använt min flitigt under vinterhalvåret, men av någon anledning har den samlat damm nu i vinter. Men igårkväll tog jag fram den och körde den hela natten, och gissa vad? Ingen hosta!

Sen har Casper behövt äta varannan timme dygnet runt på sistone. Och jag vet att bröstmjölken anpassar sin produktion efter bebisens behov, men det känns som även om jag producerar mycket mjölk så blir den inte mättande. Kanske hinner kroppen inte göra den fet nog? Och Casper är en hungrig kille som behövt mer. När vi hade en natt då han kissade igenom TVÅ överfulla blöjor insåg jag att han får i sig mycket mjölk men det räcker ändå inte.

Så igår fick han en flaska ersättning vid klockan 20.00 och ammade sen vid 21.00 och sov sen i 4 timmar! Då ammade han från en tutte som fått chans att producera ordentlig bröstmjölk och sen sov han ytterligare 4,5 timmar! Förstår ni, jag fick alltså sova från 21.00 till 5.45 med bara ett avbrott! Och faktiskt så somnade Casper om direkt och sov till klockan 8 och de andra två sov till 7 så jag hade lite egentid på morgonen för jag var ju utvilad!

Som ett extra tips vill jag lägga till att ta #offlineoclock utmaningen. Jag gick och la mig klockan 21.00 men skulle vanligtvis legat och slösurfat minst en timme. Även om utmaningen ”tillåter” skärmtid fram till klockan 22 så har jag redan vant mig av vid att glo på mobilen innan jag ska sova och dels vinner man ju minuter med sömn, men man sover också bättre då ljuset från våra skärmar stör produktionen av kroppens eget sömnhormon melatonin.

Nu hoppas vi på fortsatt bra sömn! Hur sover ni? 🙂

image

Kommentera gärna!

