Hemmalagad gröt från fyra månader

Nu när det var dags för Casper att börja äta gröt var det självklart för mig att göra min egen. Inte för att jag tror att fabriksgjord gröt är så farlig, utan för att jag är för snål för att betala 40 spänn för 8 portioner av mjölkfri gröt. Seriöst, what a rip off! Och det är ju så enkelt! Så jag tänkte berätta hur jag gör och min bvc sköterska har gett mig ett ok.

Det enda som behövs är:
Ekologisk havregryn (jag använder Icas I love eco. Tex Saltås har för mycket skal i)
Frukt (Päron, banan eller äpple använder jag)
Vatten
Ev bröstmjölk eller ersättning

Först har jag mixat havregryn i matberedare sedan tidigare som jag förvarar i en glasburk. Som havremjöl alltså. För en veckas sats tar jag 1dl havremjöl och 3dl vatten och kokar på spisen. Samtidigt kokar jag frukten (banan behöver förstås inte kokas). Här har jag använt 5 st små päron som jag skalat och delat i bitar. Häll i pyttelite vatten för att det enklare ska koka samman.

image

Sen är det bara att blanda allt och köra med stavmixer. Den färdiga gröten portionerar jag upp i små plastburkar och stoppar i frysen och micrar innan servering (i porslinskål) . Denna gången blev det 7 portioner med ungefär 1dl i varje. 

image

Superenkelt! Om gröten känns för tjock kan man vid servering hälla i lite bröstmjölk eller ersättning. Casper har inte riktigt förstått hur man äter och han kan inte häller sitta upp, men i sig får han gröten på något sätt! Med de tidigare två barnen har jag låtit dom bestämma när de varit redo för mat, men Casper behöver verkligen fast föda så det gäller att få i honom den. Och faktiskt så kladdar han mindre än de andra gjorde även om hans fingrar ständigt ska i munnen.

image

image

Förutom morgongröten får han även en halv banan på eftermiddagen. Jag brukar ta övermogna bananer och köra med stavmixer och sen frysa in i portionsförpackningar.

Om jag fortsätter ge gröt när han blir 6 månader så kommer jag järnberika med smulat paltbröd. Helst vill jag köra blw precis som med Filippa, men det beror ju på Casper.

Berätta gärna hur ni gör/gjort med mat innan halvåret!

5 thoughts on “Hemmalagad gröt från fyra månader

  1. Tack för tips, ska prova att göra egen fruktgröt enl det här ”receptet”. Provade i veckan att koka gröt m havremjöl och paltbröd men tror att den här varianten blir lite mildare att börja med de första gångerna. Tänker också skippa köpegröt helt denna gången, och välling har vi aldrig gett så det blir det inte nu heller.

    Ang blw, när började ni med det till Filippa? Just nu kör vi nån sorts mellanvariant, men det är nog mest för att jag är lite nojjig över att hon ska få för stora bitar i halsen. Men trots kladd känns det ju såå mycket smidigare än att mosa och mata så jag hoppas vi får till det framöver.

    1. Jag tror vi började lite smått vid 6 månader. Tänk på att bebisar har bra kräkreflexer så de sätter inte normalt i halsen. Då är det mycket värre med 1-2 åringen. Så för mig har det känts bra att bebisen fått lära sig tidigt. Se bara till att allt är överkokt och mjukt. Tex till frukost är ägg i olika former kanon. Sen är broccoli buketter perfekt att hålla i och suga i sig. Hoppas det funkar!

      Men välling är vår bästa kompis! Älskar’t! Snart har jag 3 vällingdrickande barn. 😊

  2. Vi gjorde både egen gröt och mat till vår son. Tanken är att göra det även till lillasyster som nu är 5 mån, när hon är redo. Ett tips om man inte vill hålla på och mixa havregryn och paltbröd är att göra gröten på havrekli istället. Då det är havrets kärna så är näringen med koncentrerad och det har ett högre järninnehåll än havregrynet. Gröten blir då också helt slät vilket min son älskade. Det är kul med tips på barnmat, fortsätt gärna med det. 😄

    1. Havrekli måste jag testa! Tack för tips! Det blir nog en hel del kring blw sen om Casper är med på noterna. 😊

Kommentera gärna!

