Caspers matvanor

Nu har Casper hunnit bli 4,5 månader och äter fast mat mer regelbundet så jag tänkte berätta lite om hur det fungerar. Målet är som jag sagt tidigare att börja med blw vid 6 månader, men tills dess matar vi honom med gröt och puréer.

Casper får mat två gånger om dagen, och det klurigaste tycker jag är att hitta rätt tidpunkt. Han ska inte vara nyammad för då vill han ju inte ha mat. Men inte heller för hungrig för han har ju inte riktigt kopplat att det vi matar honom med ska mätta magen.

På morgonen så vaknar han ganska ofta vid 7 och då kan han ha ammat vid 6. Det brukar vara en bra tid för frukostgröt då efter han fått ny blöja. Favoriten är havregröt med päron (läs här hur man gör) och han äter 1/2 till 1 dl.

Sen försöker vi få in ytterligare ett mål och för tillfället består det av potatismos. När vi var nere i Båstad så matade jag honom med helt vanlig potatismos genom att stoppa in små bollar i munnen på honom medan han satt i mitt knä. Det uppskattades mycket och han gapade bara efter mer och mer! Väl hemma gjorde jag mer bebisanpassad och slät potatismos, men det var inte lika uppskattat! Får se om jag kan få till den perfekta potatismosen i veckan.

När man har en bebis med känslig mage kan det vara bra att introducera en föda i taget. Jag tänkte att vi kör med potatis i en vecka till, och sen kanske börja med majs också. Dock har vi låtit Casper suga på lite välkokta broccolibuketter och surdegsbrödskalkar för att öva på att äta själv. Han gillar verkligen det så tror nog han kommer att uppskatta blw! Kul tycker jag.

image
image

Berätta gärna hur det går för era bebisar med maten! 🙂

One thought on “Caspers matvanor

  1. Puh, ja alltså jag har inget minne av att det var så mycket huvudbry att introducera mat med första barnet, men då hade man iofs bara honom att fokusera på.
    Vi gick ut starkt med hemgjord gröt och BLW när Nea blev 6 månader ungefär, men fick tyvärr en del bakslag. Ett tag misstänkte vi ägg-allergi pga oförklarliga jättekräkningar med ägg som enda samband, men nu har hon ätit pannkaka utan ”konsekvenser” så det verkar vi kunna utesluta. Har dock inte vågat ge rent ägg igen, kanske är det för skarpt än så länge ändå. Den egna gröten har vi också pausat med, ja ett par dagar fick vi pausa med allt och återgå till hel-amning eftersom det tog helt stopp i maskineriet så att säga. Så nu är vi tillbaka på ruta ett, har köpt mild gröt för 4 månader som vi ger smakportion (ca 1 dl) av morgon och kväll. Till lunch får hon antingen något grönsaksmos eller något hon kan äta själv, typ broccolibuketter, pannkaka, kokta morotsstavar, sötpotatis, etc. Problemet är bara att hon ÄLSKAR mat och fullkomligt mular in allt hon får fatt i när vi alla sitter vid matbordet. Det är alltså helt uteslutet att hon sitter med utan att få något, det funkar inte längre. Annars hade jag gärna tagit det ännu lite lugnare för att magen verkligen ska hänga med. Men vi varvar med lite katrinplommonpure och amning också såklart, så jag hoppas att det ska funka framöver nu.

Kommentera gärna!

