Hemmagjorda klämmisar

Vilken härlig men utmattande vecka vi haft! Ludde och Filippa var så trötta efter poolbad hela eftermiddagen (jag hämtade tidigt på förskolan) att vid halv sju hade jag tre gråtande/skrikande barn. Som tur var kunde vår granntjej komma och ta Casper (som bara var ledsen för att han vart ignorerad) och jag kunde fokusera på de ”stora”. Och två vällingflaskor senare så somnade först Filippa på soffan och Ludde ville inte ens läsa bok utan somnade på studs.

Så klockan sju sov båda och jag kunde städa upp på tomten, stänga poolen, plocka in i diskmaskinen etc innan Casper kom tillbaka en halvtimme senare. Resten av kvällen hängde jag på soffan med Casper och läste till och med en tidning. Verkligen skönt och välbehövd tid!

Igår visade jag på mitt nya instagramkonto (@blwmedannatotti) att Casper käkade yoghurt, och man kunde se att han var, eh, nååågot kladdig… Så imorse när jag skulle fixa frukost till Casper så körde jag på yoghurt igen, men denna gången i en klämmis. Mycket smidigare, och Casper älskar att suga i sig dom. Det finns flera olika påsar på marknaden, men jag har valt att köpa Cherub babys påsar från barnmatsbutiken.se. Vad jag gillar med dessa är att jag kan enkelt fylla dom själv tack vare att dom står upp av sig själv och man fyller uppifrån. Det är alltså enkelt att hälla i valfritt innehåll och sen försluta. Hur väl dom håller tätt kan jag inte svara på, men jag kommer nog fortsätta att använda typ Ella’s kitchen i skötväskan då de dessutom inte behöver kylas.

När jag gör egna klämmisar passar jag på att göra dom lite ”matigare” än de färdiga man köper. En variant är att göra grötklämmisar. Då kokar jag helt vanlig havregrynsgröt och blandar sen med tex banan och jordgubbar och kör med stavmixern. Yoghurten som Casper fick idag mixade jag med några jordgubbar och hade jag haft banan hade jag kört i den med. Sen planerar jag att koka och mixa ihop äpplen och sötpotatis när jag får tid. Det funkar bra att göra en större sats och stoppa i frysen. Påsen går till och med att värma i micron även om jag föredrar att låta dom tina i lugn och ro.

Blw går ju ut på att barnet själv styr ätandet, och för en väldigt hungrig kille som Casper som inte riktigt grejar än att få i sig så mycket mat när han äter bitar, så passar klämmisarna utmärkt. Han suger lätt i sig en på under minuten… Som jag sagt tidigare, amning ÄR tillräckligt för en 6-12 månaders bebis, men jag orkar liksom inte amma en gång i timmen som han skulle behövt då…

image
image
image

Kommentera gärna!

