Casper 9 månader

Vår lillebror blir idag 9 månader, tre kvartal! Och nu känns han närmre att vara ett ”barn” än en ”bebis”. Även om han på många sätt verkligen är just en bebis… Han har stannat lite i utvecklingen och växten den senaste månaden. Han har ju varit sjuk nästan konstant så har ammat mycket och blivit buren mest. Men vi kör en liten sammanställning. 

Han…

… har inte blivit vägd sen sist så jag får återkomma med längd och vikt.

… använder blöja Libero nr 5 och kläder i storlek 74 och en del 80. Just nu känns det som han har INGA kläder konstigt nog. Han har en annan stil än dom andra så har inte ärvt så mycket. 

… har kommit in i seperationsfasen och kan inte vara utan mamma eller pappa i två sekunder. Han är klistrad till mig konstant. Så även om han rör sig obegränsat nu genom att krypa snabbt så bryter han ihop om mamma eller pappa lämnar rummet.

… kan inte sova själv och ammar sig genom nätterna. En del av mig vill försöka avvänja honom så jag får sova, men samtidigt vill jag bara ge honom den närhet han behöver. 

… reser sig mot allt och ramlar en hel del då han inte är särskilt försiktig. 

… klättrar upp för trappan kanske 50 gånger om dagen. Ibland går jag bakom honom, men det viktigaste är att ha koll på honom när han når toppen eftersom han vill gå nerför med huvudet först. Inte bra. Men idag för första gången backade han hela vägen ner, så snart grejar han nog det också.

… går ofta och gärna med gåvagnen. 

… åt inget när han var sjuk (ammade bara) men tar igen det nu och äter hur mycket som helst. Inte så förtjust i ägg och pasta som var filippas favoriter, men äter gärna potatis, morötter och allt möjligt kött.

… vill helst inte äta sina dagliga smoothies ur klämpåsarna utan vill dricka ur min mugg med sugrör.

… har fortfarande inga tänder men det verkar klia väldigt i tandköttet för han gnager på allt samt gör märkliga grimaser.

… gillar att titta på fåglar.

… säger pappa ibland när han hört Linus röst på telefonen, och säger ”ma” när han är ledsen/kinkig.

… tycker att hans storasyskon är lite jobbiga (det är de också!).

… blir bara mer och mer badtokig – precis som syskonen!

… har börjat roa sig med att testa gränserna. Tex genom att stoppa händer i tottis matskål och titta åt mitt håll. Jag säger ”ajaj” och han stannar upp för att sen försöka igen sekunder senare.

… sover halvkasst på dagen. Ibland kan han sova längre om jag går med vagnen, men ibland (särskilt om jag går själv och inte pratar med någon) så sover han bara en kvart även då. Max två villor om dagen, ibland bara en.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att detta varit en tuffare månad, men det är ju så det är med faser. Och vad som är bra med dem är ju att de ju går över.

Vill ni jämföra med syskonen så kan man läsa om Ludde här och Filippa här.

Kommentera gärna!

