Sluta amma!?

Detta inlägget hade jag lika gärna kunnat skrivit för ett halvår sedan eftersom jag haft dessa funderingar så länge. Med Ludde kämpade jag för att kunna amma i 9 månader, men till slut gav jag upp. Filippa ammade jag tills vi båda var redo att sluta vilket var vid 13 månader. Nu är Casper drygt 9 månader och JAG är redo att sluta, men han vill helst amma 20 gånger om dagen. 

Jag. Orkar. Inte. Längre. 

Jag sover ganska länge på nätterna, ofta mellan 22 och 7. Men dom 9 timmar är upphackade i max 30 minuters intervaller då Casper vill amma flera gånger i timmen nattetid. Så det känns som jag inte sovit alls och nu har det kommit till en punkt då jag känner att jag håller på att bli galen. På riktigt.

Så nu får det vara nog! Casper får i sig tillräckligt med mat, klämmisar och välling för att klara sig utan amningen. Men hur gör jag nu??? Kom med era bästa ”sluta amma” tips och dela med er av era erfarenheter! Jag må vara trebarnsmamma, men detta är nytt för mig!

Casper käkar kvarg och havrepuffar till frulle.

3 thoughts on “Sluta amma!?

  1. Ammade och flaskmatade min son, sen när han var 6 månader ville han enbart ha flaska. Han är 2 v. yngre än Casper. Han får en flaska innan sänggång på kvällen, och nu senaste veckorna har han inte vaknat alls eller vaknat en gång på natten. Förut plockade jag upp honom och gav en flaska, då somnade han oftast om. Men nu märker jag att han inte är hungrig, utan jag låter honom ligga kvar i sängen och buffar honom i rumpan till han somnar om. Kanske inte kommer funka på Casper om han vaknar så ofta, och han kanske inte vill ha ersättning? Och så klart, om han är skrikig kanske han väcker de andra barnen. Men så slutade vi, ska väl försöka fasa ut flaskan också…

  2. Hmm den var klurig! Först och främst tror jag att det är bra om de stora barnen kan vara nånstans där de inte kan bli väckta av Caspers skrik (för det låter som att en del tårar kommer vara oundvikligt här…). Kanske kan ni sova i en annan del av huset eller om de kan vara hos någon annan en natt eller två? Mest för att du ska slippa den stressen över att väcka dem tänker jag.

    Sen är det nog bara att bestämma sig att inte amma på nätterna. ”Bara”, haha. 😜Kommer säkert vara skitsvårt men fokusera på ditt mål som är att få sova mer! De jag har hört som varit i denna sits säger att det tog ett par nätter men sen fattar de grejen, här blir ingen tutte. Erbjud bara annat, vatten/välling/ersättning. Och ha på dig tjockt m kläder (typ bh/sporttop och tröja) så du inte luktar mjölk. Och gör detta på en tidpunkt när du har hjälp hemma och kanske till och med kan få sova en stund dagen efter om det skulle bli ännu mindre sömn än vanligt under dessa nätter.
    Så hade jag försökt göra detta om jag var du. Plus att jag hade laddat med bra lugn musik på spotify och hörlurar för att hantera eventuella långdragna skrikperioder utan att freaka ut. Just in case liksom.

    Lycka till!!!

  3. Ååå Anna vad du kämpat, sjukt impad. Ture ammade jag till 6 mån o Ivar till 8:a o det tyckte jag var sjukt länge. Ture slutade jag tvärt (inte att rekommendera för pattarna, aj aj) men han sov hela nätterna o åt som en häst på dagarna så det kändes överflödigt o amma. Ivar var lite svårare, han har alltid varit ”tuttigare” ( påminner om sin pappa😜) men jag slutade amma dagtid först. Han åt på nätterna o jag orkade inte fixa flaska helt enkelt så amma blev lättare. Men jag preppade honom med en rejäl vällingflaska innan läggdags. Men efter några veckor orkade jag inte amma längre utan köpte välling på tetra (tacka gud för dom) o hällde upp snabbt i flaska när han blev hungrig, gick fortare för honom o dra i sig en sån flaska än att amma sig mätt o så stod han sig bättre så matstunderna blev färre o färre. Så kunde vi turas om oxå att ge mat. Han åt rätt länge på nätterna, men när jag väl bestämde att nu fick det va nog så gick det rätt fort att vänja av med det. Fick vatten i flaska o det tröttnade han rätt fort på så då sov han istället😊 Lycka till o stor kram/ Carro

Kommentera gärna!

