Amningsavvänjning vecka 1

Ok, nu har det nästan gått en vecka och det är hög tid att berätta hur det går med vår amningsavvänjning! Eftersom både Ludde och Filippa slutade av egen vilja så är det här nytt för mig. Egentligen hade jag gärna fortsatt att amma många månader till, men nätterna funkade helt enkelt inte och jag vet inte om det kommer att gå att enbart sluta amma på natten. Men än så länge ammar jag fortfarande, så vi vet inte hur det kommer bli. Här kommer iallafall en summering hur det gått.

Det var efter natten mellan fredag och lördag då Casper väckte mig en gång i kvarten och ville tutta som jag fick nog och bestämde mig för att omedelbart göra en förändring. Strategin har varit att för att få ner bröstmjölksproduktionen så har jag dagligen väntat så länge jag kunnat med att amma, men ändå varit noga med att tömma lite när det gjort ont för att förhindra mjölkstockning.

Lördag

Första dagen höll jag ut på till 15.oo och ammade då. Sen fick Casper välling vid 19.30 och somnade i famnen. Just somna i famnen är ju vad vi ska sluta med, men det kunde inte hjälpas. Han vaknade igen 20.15 och fick amma lite båda brösten. Då fick han däremot inte somna vid bröstet utan jag ville att han skulle somna själv. Det gillade han inte och han grät i 45 minuter. Men helt seriöst var det inte särskilt jobbigt. Jag låg bredvid honom i dubbelsängen och gav honom så mycket närhet han behövde, och jag visste ju att han inte var hungrig. Dessutom var jag redo att lägga mig för natten men var inte särskilt trött, så kände liksom ingen stress.

0.15 vaknade han först vilket innebar att jag fått sova 2,5h vilket var det längsta sovpasset för mig på lääänge. Galet, jag vet. Mitt högra bröst gjorde ont, så han fick amma det. Sen vaknade han ytterligare två gånger, klockan 1.45 och klockan 4. Båda gångerna lät jag honom inte amma och han grät i ungefär 30 minuter medan han ålade omkring i min säng. Jag var bara lugn och plockade varken upp honom eller gav honom någon flaska. Poängen är att han ska sova på nätterna och jag vill inte att han ska byta en vana mot en annan. Samtidigt var jag ju precis intill honom och han fick klättra på mig så mycket han ville.

 

Sedan sov han till 7 då mina tuttar gjorde superont och han fick amma vilket han somnade till och sov sen till 8.30 och var då pigg och glad. För att summera första natten så kunde jag konstatera att han sov mycket bättre när han inte fick amma sig till sömns, och även om det var jobbigt när han skrek så fick både han och jag sova mer under natten!

Söndag

12.30 ammade jag och igen 17 amma. Jag var ju van vid att amma 20 gånger om dagen, och överproducerade och hade ont. Klockan 19.00 fick han välling och sen fyllde jag på ytterligare med en grötklämmis klockan 20.00. Sen somnade han vid 20.30 utan några tårar bredvid mig. Helt magiskt!

 

23.30 vaknade han och fick amma. Sov sen till 2.30 då han var ledsen och snorig. Jag gav honom nässprej, men han fick inte amma. Klockan 4 vaknade han igen och var denna gång superledsen, men igen ingen amning. Detta återupprepades klockan 5, men jag höll ut. Slutligen vaknade han 7 och då fick han bröstet.

 

Måndag

15.00 ammade han först och sen var jag borta resten av kvällen så jag vet inte exakt vad Linus gjorde, men gissar att Casper fick välling vid 20.00. Jag kom hem vid 23.00 med mina två bomber och strax därefter vaknade Casper och fick amma. Sen vaknade Casper hela tiden under natten (var det för att jag hade varit borta?), men han fick inte amma förrän klockan 6.30.

Tisdag

15.00 fick han amma, men mina bröst var inte jättespända. Jag anade att produktionen redan hade börjat rätta sig efter den nya rutinen. 20.00 fick han välling och 21.00 ammade han, och sen var det dags för Linus att natta och sen sova med honom. Vi var på Ålön och de kunde sova i ett annat hus dvs, vi var ostörda.

Inte förrän klockan var 8.30 gick jag ner till dom (vi hade planerat att de skulle komma upp när Casper behövde, men tidigast klockan 6.00) och då hade Casper precis vaknat och fick förstås amma. Hur nöjd var inte jag? Men jag hade förstås vaknat stup i kvarten oavsett. Lejonmamman som inte kan koppla av… Och jag samsov med Ludde i en 105 säng så det var väl också en anledning att jag inte sov så djupt. Casper hade vaknat ett par gånger under natten men kunnat somna om relativt enkelt.

Onsdag

Nu kunde jag helt ta bort amningen på dagen och då vi åkte sent hem från Ålön fick Casper välling först vid 21.00. Sen ammade jag någon gång efter det (vid midnatt kanske?) men resten av natten minns jag knappt. Han vaknade en hel del och stökade, men inga längre vakenpass. Klockan 6.00 orkade jag inte längre motstå klagandet och han fick bröstet och somnade ett par timmar till.

Torsdag

Idag har Casper varit gnällig och trött mest hela dagen, men jag har försökt fylla på med vatten, mat, klämmisar och välling så mycket han tillåtit. Han drack faktiskt sin välling först klockan 18.30 (var supersnuttig) och sen även Filippas vid 19.00 då hon somnat på soffan medan jag gjorde den. Då somnade han vid flaskan och jag la honom i sin egen säng (bredvid min), så vi får väl se hur länge han sover nu. Mitt högra bröst börjar ömma, så jag låter väl han tömma det när han vaknar. Ändå bra att jag inte ammat på 14 timmar!

Första amningen i förlossningsrummet på bb

Det är väl inte så många som orkat läsa från början till slut, men jag gillar att dokumentera sånt här och alltid kan det hjälpa någon! Främst är jag glad för att min mjölkproduktion gick ner så snabbt utan att jag haft allt för ont, och såklart att han snabbt blev ok med att inte amma på natten. Även om han faktiskt vaknar ca var tredje timme så är det ju en enorm skillnad från 3 gånger i timmen. Sen är jag så glad att Filippa och Ludvig inte störs, och särskilt är jag stolt över Ludvig som sovit i sin egen säng hela nätter så jag sagt att han inte får komma in till mig eftersom jag lär lillebror att sluta tutta. Så duktig storebror.

Ja, fortsättning följer och jag kommer fortsätta dokumentera våra (förhoppningsvis) framsteg….

2 thoughts on “Amningsavvänjning vecka 1

  1. Du gör det otroligt bra! En riktig supermamma, verkligen. Inte bara amningsavvänjningen utan att rodda tre barn (och en hund) mestadels ensam. Otroligt beundransvärt.

Kommentera gärna!

