Hemma!

När planet landade på Arlanda fylldes jag av ångestkänslor. Jag ville inte vara tillbaka i kalla Sverige och ville inte att vår Thaimout skulle vara över.

Resan hem gick faktiskt väldigt bra trots att den var så lång och med nästan 9 timmar väntan i Bangkok. Vi lämnade hotellet i Krabi vid 13 och flyget gick halv fyra. Den korta resan mellan Krabi och Bangkok hann vi i princip bara med att äta smörgåsen som det bjöds på.

Vi hade checkat in allt utom handbagage till Stockholm, så framme i Bangkok gick vi bara till utgången och uppsökte en hotelltransfer som vi bokat sen tidigare. Vi fick vänta i 15 minuter och sen kördes vi till hotellet Dwella som låg 3,5 km bort. Vi bokade en hel natt men skulle alltså bara stanna till midnatt.

Dwella var fräscht och vi betalade bara 240 kr för natten OCH transfern, så välinvesterade kronor. Visst hade vi kunnat åka in till stan och utforskat eller hittat på något äventyr, men med tre småttingar prioriterade vi vila och lugn och ro.

Filippa och Ludde fick vila med mig på rummet medan Linus gav sig ut med Casper för att handla mat och lite snacks. Sen käkade vi och tittade på film alla 5 i samma dubbelsäng. Tanken slog mig att en dag kommer vi inte längre få plats alla i samma säng. ♡

Vid halv tolv tog vi transfern tillbaka och gick direkt till en lounge som vi har kort till. Lugnt (förutom mina galna barn då…) och gratis mat. Gör flygplatser så mycket trevligare att besöka! Tobbe Trollkarl var där med sin familj också men hans familj var mycket lugnare än min hehe.

Flyget var inte fullt så tog vi två rader med tre säten var. Ludde och jag tillsammans och sen Linus med Filippa och Casper bakom. Alla barnen somnade direkt och sov sen i 6-7 timmar. Så skönt! Jag kollade först på en film (valde tecknat – vad är fel på mig?) och försökte sen sova ostbåge style. Goals att en dag kunna resa uppgraderat med stolar som går att fälla på riktigt.

De sista timmarna käkade vi lite mat, barnen kollade Dumma Mej 2 och jag tittade på Modern Family och fick försöka kontrollera mitt fnissande så jag inte skulle störa medpassagerare.

Inga spill-, kiss- eller bajsolyckor och heller inga stora bråk. Kanske var det därför jag redan glömt att allt inte var enkelt och en dans på rosor i Thailand?

Linus föräldrar var gulliga och hämtade oss med två vita XC60s utanför Arlanda. Rolling in style! Hehe alltså vi har likadana bilar och behövdes två för all packning och stora familjen.

Väl hemma kändes det ändå skönt att vara tillbaka. Världen var täckt med ett fint lager snö. Barnen njöt av sina leksaker och Casper kunde underhålla sig själv utan dödsfällor i varje hörn. Linus kunde äntligen åka till Häggvik med Coop, Willys, Citygross, Ica Maxi, Blomsterhandeln och systembolaget och storhandla ( min mardröm – hans favoritsysselsättning) och jag fick packa upp och tvätta! Och torktumla! Äntligen kan vi bära rena och torra kläder igen.

På kvällen kom svärföräldrarna och Hanna och vi hade lite 40 års kalas för mig. Egentligen skulle vi ha 1 års kalas också men huvudpersonen somnade innan gästerna kom så vi sjuter på det.

Jag fick så fina presenter som jag ska visa sen! Och god mat och prinsesstårta. Himla fint.

Så ja, jag hade en del ågren inför att komma hem, men nu känns det bara mysigt och idag blir det Lucia på förskolan och sen lussebak hemma. Julkänslan infinner sig sakteliga…

PS: Somnade halv nio igår så vaknade 5.30 och skrev detta. Resten av familjen sover fortfarande klockan 7… Dags att väcka om vi ska vara med på Lucia.

Kommentera gärna!

