Mörka nätter

Idag kommer Linus hem. Han åkte ju och jobbade efter vi kommit hem från Thailand och lämnade mig med jetlaggade barn… Egentligen kom de in i svensk tid direkt, men det har nog varit en större omställning att de ska sova i egna sängar. Och det har varit främst Filippa som vaknat och skrikit som till en följd väckt Casper som blivit alldeles hysterisk. Och när han blir sådär arg finns det liksom inget man kan göra annat än att låta honom skrika färdigt.

Och det har varit jäkligt tufft för mitt psyke. Många mörka tankar har jag spenderat nätterna med. Och speciellt vid 3-5 tiden, dvs varjatimmen.

”Vargtimmen kallas den tid före gryningen som infaller ungefär 03.00 – 05.00 och då kroppens aktivitet är som lägst. Blodets halt av hormonet melatonin är som högst, kroppstemperaturen och blodtrycket sjunker till dygnets lägsta nivåer och ämnesomsättningen går ner. Det är även den tiden på dygnet man mår som sämst, detta oavsett hur mycket sömn man fått tidigare.”

Precis som texten lyder så har det inte spelat någon roll om jag lagt mig supertidigt och fått ok med sömn innan. Det är hemskt att ligga vaken då och jag har avskytt mina barn, velat skilja mig från min man, samt byta ut mina vänner.

Men som tur är har dessa tankar försvunnit med solen som gått upp och jag har inte kunnat förstå mina tidigare känslor. Märkligt det där.

Dagarna har åtminstone varit fina och i helgen har vi hunnit med kalas och fika med vänner som vi inte träffat på länge. Det märks på barnen att de mår bra av att vara hemma igen och ha lugnare dagar och de bråkar mycket mindre. Ludde som hade en riktigt tuff period i Thailand kring vecka 4-5 där har blivit väldigt mån om att vara en snäll storebror och påminner mig varje kväll om att han inte bråkat med sina syskon (nåja, han glömmer lite). Och på nätterna när jag varit upptagen med galen bebis, har Ludde tagit hand om Filippa och låtit henne sova i hans säng. Så himla fin. 

Nu kommer Linus och jag kunna dela upp oss några dagar och punktmarkera olika barn, så jag hoppas verkligen vi får en lösning på dessa hemska nätter snart. Åtminstone så jag slipper skilsmässa, skaffa nya vänner samt ge bort mina barn!

En tidig morgon för mig och Casper som resulterade i sömn på soffan för en av oss…

Kommentera gärna!

