Lifehack för föräldrar: kalaspresenter

Av någon anledning så fyller i princip alla Luddes kompisar år på våren vilket då innebär en massa presenter som ska inhandlas. Istället för att åka och handla något varje gång så har jag som vana att samla på mig ett lager av grejer som funkar bra som presenter. Jag föredrar att handla på internet och då är det ju smart att handla när det är rea. Nu senast blev det en order från Jollyroom.se som jag la onsdagskväll och kom fram på fredagen. Mycket bra! Jag har även varit väldigt nöjd med beställningar från Storochliten.se och lekmer.se (sistnämnde har dock långsammare leveranstid). 

Är man ute i riktigt god tid (MINST 1 månad) kan man även köpa från tex AliExpress. När Luddes kompis Astrid fyllde 3 år fick hon en Elsa från Frost klänning i födelsedagspresent som var omåttligt populär. Detta var innan de stora kejorna hade börjat tillverka egna liknande klänningar så denna var extra speciell. 

Jag tycker det är lagom att lägga runt hundralappen på en present. Dock är vi ju nära vänner med familjerna till flera av Luddes förskolekompisar och då känns det kul att lägga lite mer. Speciellt eftersom dom är så sjukt generösa mot mig och jämt bjuder på middag och står för medtagen matsäck på skogsutflykter etc. Så då känns det rimligt att lägga 2-300 kr. 

Här kommer några förslag på saker jag köpt och som funkar bra som presenter. 

Plus plus mini är kul för så många åldrar och kan hålla barnen roade länge. Dom här i pastell är så fina tycker jag. 100 bitar kan man få för 49 kr och en större sats som denna går för 169 kr.

Alltså jag älskar Magformers! Så himla beroendeframkallande att sitta och ta fram olika former. Också gångbart i alla åldrar! Jollyroom hade rea kring 30% så passade på att köpa en sats till Ludde för att komplettera de Filippa redan hade. Sen köpte jag ett paket till en kompis som blev så betagen av dom när hon var över och lekte. Denna kostade 279 kr men dom minsta satserna startar under hundralappen.

Fina bakelser i trä är alltid uppskattade av barn! Finns ju med kakfat också. Jag köpte både och. Dessa kostade endast 69 kr på rean. Ett annat set med kakfat kostade 149 kr.

Detta coola tillbehöret till läsplatta/smartphone funkar som ett mikroskop som man kan kika närmare på det man hittar i skogen. Ludde är ju skogsmulle så jag tyckte det var lite skoj. Och så var den ordentligt nedsatt från 349 till 59 kr! Så Ludde får en och den andra läggs i presentlådan.

Sen köpte jag även några prinsessklänningar på AliExpress. Denna Rapunzelklänning får dock Filippa behålla. Dom kostar under 10 dollar styck. Leveransen sker nog dock inte förrän i mars så får återkomma med recension. 

Sådär, där har ni mitt favorithack för att underlätta i vardagen. Och lite tips på bra grejer att köpa fick ni också. Hur gör ni? 

PS: Jag ville skriva ”lifehacks för mammor” men det kändes inte helt PK hehe. Men ärligt talat, hur många pappor är det som planerar för presentshopping? Hoppas jag har fel och att det är en drös pappor där ute som har stenkoll på alla barnens kompisar och kalas. 

12 thoughts on “Lifehack för föräldrar: kalaspresenter

  1. Brukar också bunkra upp, i presentlådan finns ofta leksaker och pysselmaterial, lite mindre legokit för strax över 100lappen brukar vara poppis, men vi brukar också ha ficklampa, sittunderlag, kåsa och lite andra friluftsprylar på lut. Om det inte blir paket till kompisar så kan lådan vussa dagar vara en lifesaver med de egna barnen ; – ) Rapunzelklänningen hade min 2åing älskat, får testa AliExpress!

    1. Ja exakt, ibland är det toppen att kunna plocka fram något till sina egna kids! 😁 Smart med friluftsprylar. Våra vänner är dock redan utrustade till fulle. Ett gäng skogsmullar hela bunten! 😄

  2. Tack för tips 😀
    Jag brukar vara lat o köpa biobiljetter/presentkort till SF i present. Brukar vara väldigt uppskattat av framförallt föräldrarna som är trötta på alla leksaker(😁) o enkelt ifall man inte känner barnet så bra o vet vad de gillar eller redan har 😊

    1. Ja men för större barn är det ju perfekt! Mina är för små för att fatta det där med pengar och kostnad och blir besvikna när de inte får något konkret 😄

      1. Nej mina fattar inte heller värdet i pengar än men dom har älskat gått på bio från ca 2,5 års ålder så det fattar dom, att om man får biljett så får man gå på bio😀 Var på 3 års kalas igår o Ture o Ivar sjukt besvikna på att ge bort kläder😩 Mjuka paket går fetbort😂

  3. Vilket bra tips! Beställde en drös med grejor på jollyroom inför kalasmånaderna för äldsta sonens vänner som fyller 4 år! Tack!

Kommentera gärna!

