Närakuten för Casper 

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. Idag hade vi planerat att röja här hemma och förbereda inför fotografering av vårt hus, men istället hade vi en väldigt ledsen och missnöjd Casper som gjorde arbetet omöjligt för oss. Då upptäckte vi att såret på hans tumme blivit infekterat och hela tummen var svullen.

Vad som hade hänt var att Casper förra veckan höll i Luddes Disney termokopp och lyckades få av metallplattan på toppen som var vass och skar ett snitt mitt på tummen. Det blödde ganska mycket men slutade efter en stund så jag lät det vara. 

Helt sjukt att en produkt för barn kan vara så farlig! Jag mejlade xxl som vi köpt den från och berättade vad som hänt och skrev att jag tycker produkten bör återkallas. Jag fick ett trevligt svar tillbaka från deras kundservice:

Nu är jag ju inte intresserad av ersättningen även om 300 kr känns rimligt med tanke på att vi måste slänga båda termoskopparna vi har, men jag vill veta att detta följs upp! Produkter som marknadsförs och används av barn kan inte vara så här ”farliga”.

Vilket fall, vi ringde sjukvårdsupplysningen och på något sätt fick vi en tid en timme senare på närakuten Löwenströmska (heja svensk sjukvård!). Där tittade en läkare på hans finger och konstaterade att det mycket riktigt var mycket inflammerat och behövdes dels tömmas på var och tvättas, samt ge penicillin. Stackars Casper!

Han fick ett ordentligt förband som jag trodde han skulle slita av sig direkt, men han har faktiskt *ta i trä* inte rört det. Förutom denna olycka så är han dessutom förkyld och har munnen full med blåsor, så värst tuff är han inte. Vi fick iallafall i honom lite mat sen och sin välling dricker han.

Jag nattade honom vid 19.00 men redan vid 19.45 vaknade han och var otröstlig. Han är ju van att suga på sin vänstra tumme och försöker väl det i sömnen. Han provade högra tummen efter läkarbesöket, men instinktivt vill han ju ta vänstra. Jag gav honom iallafall en alvedon samt nässprej för täppta näsan och la honom i min säng. Jag ville bara skriva klart detta, men bäst jag går och lägger mig bredvid honom. 

Fortsättning följer…

One thought on “Närakuten för Casper 

Kommentera gärna!

