Årets viktigaste frukost hos Läkarmissionen 

Härliga Louise aka hejhejvardag är ambassadör för Läkarmissionen och bjöd med mig på finfrulle imorse för att lära oss om ett av deras långtgående projekt: Stoppa Könsstympning. 

Bara man hör ordet vill man ju sluta lyssna. Det är för hemskt och bara tanken ger ju en spöksmärtor. Men det ÄR så viktigt att prata om detta. Läkarmissionen arbetar med en lokal organisation i Kenya som drivs av eldsjälar som jobbar med att sprida information samt hjälpa flickor som blir utsatta och påtvingade av familj samt samhället. 

Varför det fortfarande sker könsstympning är så otroligt svårt för oss att förstå, men så djupt rotat i deras kultur. Det finns många myter som att man inte blir en riktig kvinna om man inte könsstympas eller att man inte kan få barn. De som står emot och vägrar riskerar att bli utstötta eller ännu värre.

Saxat från Läkarmissionens hemsida:

Allt fler tonårsflickor i västra Kenya vägrar att låta sig könsstympas, tack vare den information och utbildning som vår partner på plats har gett dem. Trots att det kan innebära att de unga flickorna blir hotade och utkastade hemifrån. Man arbetar förstås även med att förändra synen på könsstympning hos inflytelserika personer i byar och kyrkor och driver ett påverkansarbete på bred front. Det gör att många föräldrar börjar inse att könsstympning ger ett livslångt lidande – helt i onödan. Men det finns fortfarande många flickor som behöver din hjälp!

 

Du kan ge flickorna trygghet

Könsstympningen pågår traditionellt under några veckor på höstterminen. Under den perioden ordnar vi ett läger där flickorna kan vara i trygghet och slipper tvingas till ingreppet. De får träffa andra tjejer som är i samma situation, lyssna till starka förebilder som sagt nej till könsstympning, spela teater, dansa och lära sig om integritet, självkänsla och om hur kroppen fungerar. 

De flickor som inte kan återvända hem efteråt får komma till skyddade boenden. 

För 200 kronor är du med och ger dessa flickor möjlighet att kunna säga nej.

Om några dagar är det Internationella Kvinnodagen och en bra tid att reflektera över orättvisorna i världen. Att prata om det obehagliga och dra vårt strå till stacken. Det finns ett etablerat engagemang på plats som får goda resultat. Vad dom behöver är bidrag för att kunna fortsätta deras kamp.

Jag swishar för att ge flickorna i Kenya en chans att slippa könsstympning. Gör det du med! Swisha 90 00 217. Märk gärna betalningen ”varje flicka”.

”Jag skulle ha könsstympats 1972 men blev den första flickan i kuriastammen som sa nej. De andra barnen kastade stenar på mig och jagade mig hem från skolan. Ingen trodde att jag skulle bli gift eller kunna föda friska barn. Men jag gifte mig och har barn och barnbarn. Min skola ligger i ett område där 3 av 4 flickor omskärs men hos mig är 95 procent av flickorna inte omskurna.” Robi Marwa, rektor och pionjär
Foto: 
Erika Stenlund