Badrum

Söndagkväll och jag är helt slut. Vi har haft en väldigt fin helg dock med kalas och häng med vänner trots avsaknad av pappan. Det har varit väldigt få ”friktioner” med Ludde och Filippa så det gör ju helgerna enklare. Casper har dock mest hängt på min höft och sovit väldigt lite så det är väl anledningen till att jag känner mig som jag gör nu.

Men men. En annan sak jag pysslat med i helgen är renoveringsplanerimg av nya huset. Så jag tänkte visa er lite planer för badrummet.

Såhär ser badrummet ut nu som byggdes 1995 och är ca 3.5 kvm.

Men vi ska mer än fördubbla badrummet! Inte riva väggen men göra en öppning i väggen på höger sida. 

Här är nuvarande planlösning:

Och såhär ska det bli. Det mindre sovrummet försvinner och blir dels badrum och dels klädkammare.

Förrummet kommer endast ha toalett och handfat, och när man går vidare in till nästa rum kommer man till ”spa avdelningen”. Dush till höger, badkar rakt fram, samt förvaring på vänster sida.

Ledsen för de dåliga skisserna men jag blev ju tvungen att behålla denna när Ludde målade en gubbe i duschen och Filippa en i badkaret! Ludde har även målat ut vart fönstret sitter ovanför badkaret. Men bättre och nogrannare ritningar kommer. Här ser ni iallafall hur jag tänkt. Badkaret kommer nog centreras då jag hittat ett som är stort nog att nästan täcka upp hela väggen.

Följande materialval har vi gjort, eller funderar på att göra.

Golv kommer vara vit hexagon mosaik storlek 5 cm med mörk fog. På väggarna blir det en enklare kakelplatta ca 15×7.5 cm med ljusgrå fog. Se nedan för en snarlik kombination men tänk lite mindre väggplattor och ej med vit fog (även om det är snyggt).

Handfat och bandare är från Svedbergs och kommer sitta på en en träbänk med ett hyllplan under. Ingen kommod alltså. Se nedan för inspo. Dock ett handfat!

När vi går in på dusch- och badavdelningen har vi duschen till höger som också är Svedbergs. Gråa glasdörrar 120 cm bredd (mörkare än på bilden) som sitter mellan två kaklade väggar. Takdusch även den från Svedbergs. Rak golvbrunn/ränna från Unidrain.

Badkar har vi inte beställt än men jag har hittat ett som det lutar åt. Jag vill ha ett ovalt, fristående som rymmer tre barn – dvs så stort som möjligt. Helst hade jag velat ha ett beständigare material än plast, men dels har jag inte hittat ett i den storlek jag vill ha, och sen vill vi inte lägga hur mycket pengar som helst på ett badkar. Blandare vill jag ha lika som till tvättstället, men jag stör mig på att svedbergs inte är centrerad så har inte bestämt mig än.

På vänster sida ska det vara en förvaringsmöbel till handdukar etc, men jag har inte bestämt mig vad. Helst vill jag ha ps skåp från Ikea som inte finns längre och har inte haft någon tur på blocket… än. Kanske man kan stapla de låga skåpen som finns nu? Jag vill iallafall ha en badhus/omklädningsrum känsla. Hoppas ni förstår.

Ja där har ni vårt nya badrum på dryga 9 kvm som kommer användas hur mycket som helst! Mest av barnen. Vad tror ni?

6 thoughts on “Badrum

  1. Jättebra idé att göra badrummet större. Kul med lite inspiration , vi ska precis göra ett badrum i vår källare , dela av ” gillestugan” i hälften och ha ena halvan som en litet spa . Jag vill också ha ett stort badkar eftersom det i första hand ör mina barnbarn som kommer bada när dom är hos oss. Badkaret är verkligen jättesnyggt , men jag tycker det ser litet ut , men det kanske bara ser ut så på bilden . Jag är lite sugen på marockanskt kakel el klinker , tycker det är så snyggt . Men tror jag kommer fega ur , är rädd att man tröttnar och ångrar sig . Är ju lite jobbigt att byta då .
    Lycka till med renoveringen , ska bli kul att följa 😀

    1. Härligt, då sitter du också på pinterest samt bildgooglar? 😄
      Och jag vet, badkaret ser litet ut men ska vara 180 cm x 90 cm!!?? Kanske bilden är på ett mindre?
      Förstår vad du menar med att inte våga, men samtidigt är marockanskt klassiskt och sååå snyggt.

  2. Ni kommer få ett dröm-badrum!

    Några saker jag hade gjort annorlunda:
    – haft skåp eller kommod under vasken. Öppna hyllor ser lätt rörigt ut, barnen drar ut grejerna heeeela tiden, och så samlar det damm. Jättefint som på bilden, men i verkligheten ser det nog sällan ut så hos en barnfamilj 😬
    – haft ett fyrkantigt badkar, om det ska stå nära väggen. Det blir svårt att städa i hörnen annars och bollar, ankor och diverse badgrejer får ett ställe mindre att hamna på.
    – vissa badkar har lite skrovlig botten, det tycker jag verkar himla smidigt ur halksynpunkt. De där plast-krokodilerna eller vad man ni hittar för andra plastskydd att lägga på botten är ju riktigt fula och blir ofräscha så snabbt tycker jag.

    Men det är ju himla schysst att kunna få en toa-del och en bad/dusch del, slipper man bli plaskblöt om fötterna om man behöver gå på toa efter att nån har duschat!

    Mvh
    En med litet badrum 😊

    1. Tack för ditt input! 😊 Nu vill jag helst bara ha en bänk med handfat och hyllan under är bara för att dölja rören. Det ska inte finnas något där. Vi har ju badrum där uppe också så där får tandborstar och dylikt vara. Sen har vi ju ordentligt med skåp inne i badavdelningen.
      Och angående badkar så kommer det vara 30 cm tomrum på båda sidorna så städning blir inget problem. Dock har jag sett ett fyrkantigt badkar som ser större ut men jag vet inte. Blir nog det sista vi köper!
      Mycket som ska planeras men kul är det! 😄

Kommentera gärna!

