Att njuta över att vara ensam

Jag läste häromdagen ett inlägg hos Lady Dahmer angående när en förälder behöver egentid. Hon skrev att för henne var det självklart att hennes man var värd att åka iväg på helg med polarna, men att hon själv skulle få dåligt samvete om hon skulle göra det samma. Så sorgligt ju. Är det verkligen så att det är vanligare att pappor tar egentid mer än mammor? Så är det definitivt inte hos oss.

Nu lever vi ju ett väldigt ojämnställt förhållande i och med att Linus jobbar utomlands och är borta mycket och ”lämnar mig med barnen”. Men när han är hemma, då är det han som vill göra saker med ungarna. Visst vill han att vi gör saker tillsammans, men behöver jag vara själv om det så skulle vara en timme eller en vecka (yogaläger på Mallis) så skulle han stötta mig i det. Och vet ni, jag känner NOLL skam eller dåligt samvete för det!

I onsdags klockan 03.00 kom han hem från Berlin och 13.00 samma dag lastade han bilen med ungar och hund och drog till Ålön (där hans föräldrar är). Sen dess har jag varit själv här hemma i huset. Och jag vet inte om ni kan förstå hur mycket jag njutit? 

Jag har faktiskt jobbat en hel del, men jag har även gjort saker som bara fått mig att må bra. Gått promenader med hunden Frank som vi passar till måndag och lyssnat på podd (har lyssnat ikapp på Parenteser, blir bättre och roligare för varje avsnitt! Vet inte hur man länkar poddar men googla!). Ätit precis vad som behagat mig och köpt hem sushi och käkat jordgubbar med glass. Kollat en hel säsong av tantsnuskserien Outlander. Och lyssnat på en härlig spellista på Spotify samtidigt som jag städat i en långsam takt. 

Och vet ni vad det bästa är? Jag saknar inte ens familjen! Jag vet, varför har jag ens barn liksom? Skoja bara. Att jag njuter av att få rå om mig själv i några dygn har ingenting att göra med kärleken för mina barn. Och att dom får bli ompysslade av sin pappa ute i skärgården är verkligen inget jag tänker ha dåligt samvete över!

Så sjukt roligt att skärmdumpa när man videochattar med barnen! 😂

Categories JAG

5 thoughts on “Att njuta över att vara ensam

  1. Hej Anna! Kul att du tar upp ämnet, faktiskt något jag funderat över en del (och stört mig på då min man åker iväg med polare 2 långhelger per år med olika gäng). Jag tror bland annat det grundar sig i 9 månaders graviditet (läs trött och noll ork att ta sig iväg hemifrån) och påföljande amning när det är svårt att vara ifrån bebis någon längre tid. Men sen då? Ja många mammor har extrema kontrollbehov och/eller VILL inte vara borta från familjen någon längre tid. Dessutom när det i ens vänkrets ständigt avlösts med graviditeter och bebisar de senaste åren har det blivit svårt och inte lika givet att fortsätta med ”tjejhelger” så som männen fortsätter med sina ”grabbhelger”. I övrigt så känner jag att nu när jag faktiskt skulle kunna sticka bort, så börjar jag strax jobba och kommer vara borta mycket hemifrån. Därmed minskar behovet av egentid och behovet av familjetid ökar. Bara några reflektioner. Vad tror du? 😀

    1. Fast alltså, visst att jobba är egentid på sitt sätt, men hur jävla kul är det att jobba alla ggr? (Är sjuksköterska, det är inte ett så chill jobb)
      Är helt på Annas linje, min man är på golfweekend nu och kommer hem ikväll, då och imorn är vår son helt hans ansvar och nöje.

    2. Jag förstår helt vad du menar! När man behöver komma iväg som mest går det kanske inte ifall man ammar. Men nu ligger sånt bakom mig och jag har äntligen möjligheten. Och saken är ju den att jag är jämt med barnen (när de inte är på föris) så jag har inte det där ”egna livet” man ändå får om man har en arbetsplats att gå till. Dock tror jag att det oavsett är viktigt att prioritera sig själv och inte bara fokusera på familjen den lediga tid man får. ❤

      1. Förstår dig också verkligen, hade säkert också gjort så om jag var er! Toppen att hans föräldrar har stuga nära så han kan sticka iväg lätt med kidsen! För min del är det ta sig iväg som gäller, och det blir kanske lite jobbigt när jag varit trött och gravid etc. Tror bara det jag skrev kan vara en del av förklaringen till ”ojämlikheten”. Och nä arbetstid är ju inte egentid på det viset. Men på mitt jobb kan jag i alla fall dricka varmt kaffe och gå på toa ifred, och har vuxna samtal med kollegor och leverantörer. Har verkligen förståelse för att alla inte har den lyxen, i vården till exempel ❤️

Kommentera gärna!

