Dag 1 på takrenovering avklarad

Idag har jag blandat hemmafix med jobb och mellan varven har jag gått ut och kollat utvecklingen på vår numera arbetsplats. Och varje gång har jag blivit chockad. Först var det ett hål på framsidan.

Och sen försvann nästan hela norra taket och innervägg blev blottad.

Vanligtvis öppnar man ju inte upp såhär bara för att göra takkupor, men iom att huset hade så svaga takstolar så går det inte använda dom till takkupor. Och det positiva med att vi sätter nya takstolar är att vi kan placera dom hur vi vill och därför få fönsterna centrerade över de på nedre plan och inte off center som vi trodde vi skulle behöva.

Men nu är huset (och allt virke) inbäddat för natten och skulle det regna så är det inget problem. Jag håller ändå tummarna för det lär ju låta i sovrummet som ligger just på norrgaveln.

Ses imorgon!

Renovering fas 2 – dag 1

DOM ÄR TILLBAKA!!! Våra högt uppskattade grabbar kom till Sverige igår efter knappt 3 veckors semester i Polen och idag klockan 7 på morgonen invaderade de huset. Jag låg och sov med Ludde på ena axeln och Casper på andra när de kom och då jag inte ville väcka barnen låg jag kvar och lyssnade på turmulten. Inte ens hundarna gjorde sig besväret att välkomna dom utan sov vidare på soffan.

Vid 8 gick vi slutligen upp för att se vad som skedde och då hade en byggställning redan börjat monteras. Nu ett par timmar senare flyger det takpannor och vad dom gör på övervåningen vet jag inte då de har spärrat av, men det sågas och hamras där uppe, så något händer! 

Eftersom vi bor mitt i kaoset så ska jag försöka uppdatera varje dag med bilder hur det ser ut. Kan vara roligt att se tillbaka på!

Byggställning uppe.

Tegelpannor ryker och vi har tydligen ett hål i taket???!!!

Nya takbjälkar levereras…