När ska man ta farväl till sitt husdjur?

När jag skrev inlägget igår om Totti så var det väl för att jag kände att det inte stod rätt till med honom. Och senare på kvällen låg han och flämtade i över en halvtimme utan anledning. Han har börjat vandra omkring oroligt på nätterna så jag stängde in honom i tvättstugan över natten. Klockan var väl 23 då och på morgonen klockan 6.30 när jag öppnade så hade han bajsat i sin säng. 

Jag vill verkligen inte skiljas från Totti än, men samtidigt vill jag förstås inte att han ska lida. Vi åkte till Sollentuna Djurklinik vid lunch och Linus kom dit direkt från Arlanda. Jag förklarade hans symptomer för veterinären och hon gjorde en undersökning samt tog blodprov. Allt såg fint ut, men Tottis mumhälsa är riktigt dålig. Bara ett år sedan fick han tänderna kollade och rengjorda, men sedan dess har de verkligen försämrats och veterinären drog som slutsats att han måste ha väldigt ont. Och utöver det är han blind, nästan döv och börjar bli dement. Inte en bra kandidat för en munoperation.

Vi pratade om att det kanske är mest humant att låta honom somna in. Han fick en spruta med smärtstillande och recept för en vecka framåt. 

Hur ska jag kunna ta det här beslutet? Jag vill ju bara Totti väl, men måste det innebära att avsluta hans liv. Väger de stunder av glädje han upplever mer än hans problem som gammal hund, eller är smärtan för överhängande. 

Just nu ser jag inte hur jag ska ta ett sånt beslut och jag gråter bara floder.

2 thoughts on “När ska man ta farväl till sitt husdjur?

  1. Å Anna vad jag är ledsen för er skull, finaste gos Totti ❤
    Med sånna här svåra beslut måste man verkligen lyssna på sin magkänsla, du känner Totti bättre än nån annan så du kommer veta när det är dax…. även om det kommer vara svårt att erkänna😔
    Stor kram

Kommentera gärna!

