Thailand visum

Linus och jag är ju väldigt vana vid att resa och har en tendens att inte planera särskilt mycket utan tar allt som det kommer. Tex har vi aldrig biljetter utskrivna och ofta har vi inte ens bokat transfer innan vi anlänt till vår destination. Ibland blir det toppen, andra gånger lite krångligare. Dock löser det sig ALLTID.

Däremot insåg vi i torsdagskväll att vi inte hade skaffat visum som behövs när man ska vara i Thailand längre än 30 dagar. Vi ska vara där 41 dagar.

Och jag fick panik. På riktigt alltså. Vi började googla som galningar samt messa alla vi kände som gjort längre Thailandsresor. Annika som driver bloggen Resfredag och som faktiskt inspirerade hela resan vi har framför oss har skrivit ett kanonbra inlägg som ni hittar här. Så torsdagkväll förberedde vi allt som krävdes och på fredagmorgon åkte Linus in till ambassaden i Stockholm. Man kan ju skicka in ansökan också, men det går ju garanterat snabbare när man kan lämna in personligen samt direkt veta att allt finns med och är rätt ifyllt.

Ett annat tips jag kan ge är att skippa fotoautomaten och göra egna bilder. Det krävs förstås att man har tillgång till en skrivare och fotopapper. Men har man det så är det superlätt att fota med mobilen, ladda upp i något onlineprogram, och sen printa. Jag vet inte vad Linus använde, men jag kan fråga om någon vill veta.

Vilket fall (ledsen att jag är lite osammanhängande), det hade gått supersnabbt för Linus att lämna in visumsansökningarna. Det enda som tog lite tid var att han inte hade kontanter med sig och behövde gå till en bankomat. Annars gick det supersnabbt och redan på tisdag får vi hämta ut våra pass med visumsidor i. Halleluja! Bara två veckor kvar nu…


Koh Tao 2015

6 reaktioner till “Thailand visum

  1. Åh vad skönt att höra att allt gick bra! Och SÅ häftigt att jag kunde inspirera till er resa, det känns onekligen stort. Ser fram emot att följa er!

    1. Ibland kan man ju ta inspiration lite varsomhelst ifrån och man minns inte riktigt varifrån. Här har vi istället en resa som bestämdes direkt efter att jag hade lyssnat på podden och blivit helt såld. Så ja, vi har dig att tacka för att vi i dagsläget inte packar för en kortare semester med kryssning i Bahamas. Alltså det där lät som jag var ironisk, men nej, har förstått att det kan vara ganska stressigt på de tjusiga kryssningarna med massa dresscodes etc. Så yay för enkelheten och Thailand i 6 veckor!

Kommentera gärna!