Packa för resa till Italien med två småbarn

Ja då var vi på’t igen! Om några timmar flyger vi till Linus i Milano, jag, Ludde, Filippa och mormor. Vi flyger förstås med easyJet och Ludde (strax över 2 år) och jag köpte vanliga biljetter då ”familje-biljetter” inte fanns till denna resa. Mormor har en standby biljett så nu håller vi tummarna att hon kommer med! Filippa reser gratis i knät då hon är under 2 år (5,5 månader).

I vanlig ordning tänkte jag ge lite packningstips då jag vet att det uppskattas. I dagsläget är det väldigt enkelt att resa med barnen då ingen speciell mat behövs. Filippa helammas fortfarande (kan ge lite ersättning eller välling ibland bara för att hon ska vänja sig) och Ludde äter ju helt vanlig mat. Så viktigast är faktiskt att packa med lilla apoteksväskan. Salvor, vätskeersättning, ögonservetter, ögonsalva (Luddes på recept då han haft problem), rumpalvedon, babyolja, D-vitaminer, plåster, pincett, och en spruta ifall Filippa blir täppt i näsan. Man kan ju ha med nässprej, men vi använder faktiskt inte det, utan sköljer hellre med bröstmjölk. Vad som saknas på bild är nagelklipparen.

WP_20140621_924

I ena handbagaget (vi checkar inget) har vi kläder för tre (!) och det är mycket tunna klänningar och linnen då det är väldigt varmt i Italien. Badkläder förstås och bröstpumpen även om jag aldrig använder den längre. Man vet ju aldrig vad som händer, och att få mjölkstockning pga att Filippa inte vill äta är inget jag vill vara med om! Tunna filter kan man inte ha för många av! Jag älskar aden+anais filtarna som används flitigt som solskydd, vindskydd och att ligga på.

Sen har jag ytterligare ett handbagage (”Ludvigs”) som är min handväska med allt man behöver under flygningen. Snacks, nappar, blöjor, våtservetter, flaskor, extra amningsinlägg, pass, EU försäkringskort, solglasögon, snuttisar (kan man använda till allt möjligt), solglasögon, kindlen, extra kläder till Filippa (väljer en sparkdräkt för enkelhetens skull) och förstås Sophie. Vad som saknas här är surfplattan, men det är för att mormor står för den.

Sen har vi syskonvagnen från Mountain Buggy med, men vi tar inte liggdelen till Filippa utan babyskyddet och adapter istället. Vi glömde dessvärre vagnväskan så måste skaffa en plastpåse på Kastrup. Förhoppningsvis får vi ta med den hela vägen till gaten, men osäkert då den är så stor. Jag återkommer och berättar hur det gick!

Slutligen har vi bärselen också för att bära Filippa i. Om mormor nu inte skulle komma med och jag flyger själv med båda så är den oumbärlig! Men håll tummarna!

Kommentera gärna!